Jump to content

Recommended Posts

Posted

Fumar Puede Matar är en kortfilm på 12min som handlar om något så enkelt som en tändare.

Allt har en historia, även de minsta ting är med om de mest otroliga saker utan att du och jag ens har en aning om det.

Det här är den första kortfilmen vi gjort tillsammans, och den gjordes som ett slutprojekt i en skolkurs.

Manus: Tobias Franzén

Foto: Johan Haglund

Posted

det som till en början verkar oseriöst (såg dock inte hela filmen rakt igenom) byts ändå efter ett tag till ett ganska semi ambitiöst projekt. Ni har ju ändå lagt ner er en hel del av det jag såg..med fågeln och in på nån sopstations-sortering. Lite negativ till klippningen, det var inte den bästa, kändes av och till lite som point-and-shoot. Steadycam borde ha använts. Mer användning av stativ också. Bättre och mer bildutsnitt. Skådespeleriet håller inte riktigt (men det är ju oftast ett problem som är svårt att göra något åt när man gör "amatörfilmer"). Gillade inte heller hur en del tittade in i kameran i slutet när de röker. Eller om det nu var så att kameran var en person som lånade ut tändaren, kollade inte så noga.

Eftertexterna kändes jobbiga på nåt vis, dessutom slutade de alldeles för abrupt.

Musiken var av och till påfrestande i mina öron.