Jump to content

Extern mikrofon, men saknar mik-ingång

Pappskalle

Recommended Posts

Jag har en Panasonic GS-320 som, vad jag förstår, saknar möjlighet att ansluta en extern mikrofon. Jag ska nu göra en "släktvideo" där en del personer ska intervjuas framför kameran. Eftersom jag är rädd att den inbyggda miken inte kommer att räcka till undrar jag hur jag ska förfara.

Vad jag behöver är alltså en separat pryttel som kan ta upp ljudet via mikrofon. Gissar att jag sedan har lite jobb med att synka ljudet i redigeringen men det kan jag ta.

Några tips på en bra, och lagom billig, utrustning?

en H4:a alltså. Kostar 2 695 hos Boströms.

Tack för tipset.

Det är ett riktigt bra reapris, H2 brukar normalt kosta lika mycket även om den verkar vara på väg ner till under 2000 nu. DU behöver H4 om du ska ansluta XLR-mickar direkt till den.

jag har ett tips inför synkningen.

För varje ny tagning du gör så ställer du dig alltid framför kameran och klappar en gång med händerna. (asså självklart när både ljud och bild är i inspelningsläge).

I redigeringen tar du ju sedan in både bild o ljud i programet och då du har en klapp i början av filmen och en klapp i början av ljudet blir det smidit synkat för hela klippet. (Då det är lätt att se när ett klappljud synkar med bilden i stället för att pilla med läppsynk)

Abbe

ps. precis som riktiga filmer fast utan en sån där Filmklappa du vet (svart vit randig sak som det står filmtitel, tagning o sånt på).