Zotamedu Posted January 6, 2009 Posted January 6, 2009 Jag har gjort ett 8 sekunder långt klipp i Premiere Pro CS4 som jag tänkte ha som intro på en DVD. Problemet är att det blir nästan två minuter när jag importerar dig i Encore. Själva filmklippet har rätt längd men av någon anledning fyller Encore på med massa "tyst" ljud i över en minut. Ljudspåret är alltså kraftigt förlängt. Om jag kollar på filmen i en annan spelare så är den 8 sekunder som den ska vara. Vad har jag gjort för fel? Är det något som bråkar med konverteringen till mpeg eller har Encore fått spel? 0 Quote
Rogge Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 ...Problemet är att det blir nästan två minuter när jag importerar dig i Encore. - Vad händer om du startar ett helt nytt project i Encore och importerar filen, är den fortfarande för lång? - Har du lagt till ljud till introt i Encore? - Om ja på förra frågan, hur långt är ljudet? Exempel: Om du tex har en filmfil som är tio sekunder lång och lägger till ljud som är tjugo sekunder långt kommer introt att bli tjugo sekunder. Längst vinner alltså. 0 Quote
Zotamedu Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 - Vad händer om du startar ett helt nytt project i Encore och importerar filen, är den fortfarande för lång? - Har du lagt till ljud till introt i Encore? - Om ja på förra frågan, hur långt är ljudet? Exempel: Om du tex har en filmfil som är tio sekunder lång och lägger till ljud som är tjugo sekunder långt kommer introt att bli tjugo sekunder. Längst vinner alltså. Ja det är samma sak om jag öppnar ett nytt projekt. Både film och ljud kommer från Premiere och båda spåren är i Premiere lika långa. Om man spelar klippet i VLC blir det också rätt längd. Det är bara Encore som får för sig att det finns massa extraljud. Jag exporterar från Premiere till en mpeg2 för PAL DVD. Har testat med olika inställningar för ljudet men jag får bara olika långt extra ljud. Alltså från 10 sekunder till över en minut. Jag hittade en lösning på problemet genom att exportera till AVI istället för mpeg2 men jag vill fortfarande veta varför det blir så konstigt. Här är en bild: http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/encore_problem.jpg Underst är hur klippet ser ut i Premiere och överst är hur det ser ut när man importerar det till Encore. Var kommer allt extra ljud ifrån? 0 Quote
Rogge Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Här är en bild: http://i16.photobucket.com/albums/b23/Zotamedu/encore_problem.jpg Underst är hur klippet ser ut i Premiere och överst är hur det ser ut när man importerar det till Encore. Var kommer allt extra ljud ifrån? Hmm, ja det där ser ju konstigt ut. Men, prova att i Premiere Pro: 1. Markera din Timeline 2. Gå till File > Export > Media 3. Under Format väljer du MPEG2-DVD 4. Under Preset väljer du PAL High Quality för 4:3 eller PAL Widescreen High Quality för 16:9 5. Ändra inte något under fliken Audio Nu skall det komma ut två filer, filmen kommer att heta Filmen.m2v och ljudet kommer att heta Filmen.wav. Som du har gjort nu ligger bild och ljud i samma fil vilket syns på filändelsen, .mpg och det kan vara där felet ligger. Men, innan du börjar, se till att uppdatera Premiere Pro, Encore samt Adobe Media Encoder genom att gå till Help > Updates. Hur gick det nu? :) 0 Quote
Zotamedu Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Hmm, ja det där ser ju konstigt ut. Men, prova att i Premiere Pro: 1. Markera din Timeline 2. Gå till File > Export > Media 3. Under Format väljer du MPEG2-DVD 4. Under Preset väljer du PAL High Quality för 4:3 eller PAL Widescreen High Quality för 16:9 5. Ändra inte något under fliken Audio Nu skall det komma ut två filer, filmen kommer att heta Filmen.m2v och ljudet kommer att heta Filmen.wav. Som du har gjort nu ligger bild och ljud i samma fil vilket syns på filändelsen, .mpg och det kan vara där felet ligger. Men, innan du börjar, se till att uppdatera Premiere Pro, Encore samt Adobe Media Encoder genom att gå till Help > Updates. Hur gick det nu? :) Det fungerade bra. Så gjorde även avi. Frågan är vad jag gjorde för fel förut. Jag valde ju Mpeg-2 DVD då med. 0 Quote
Rogge Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Det fungerade bra. Så gjorde även avi. Frågan är vad jag gjorde för fel förut. Jag valde ju Mpeg-2 DVD då med. Toppen att det fungerade tillslut! :) Jag tror att du valde MPEG2 och inte MPEG2-DVD under Format när du exporterade förut. Men, det borde ändå ha fungerat så jag skall testa här också lite senare om jag får samma fel här. 0 Quote
Zotamedu Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Jag är rätt säker på att jag valde DVD eftersom klippet enbart skall användas till DVDer. Jag har väl råkat klicka på någon annan inställning någonstans. Tack för hjälpen. 0 Quote
Rogge Posted January 7, 2009 Posted January 7, 2009 Jag är rätt säker på att jag valde DVD eftersom klippet enbart skall användas till DVDer. Jag har väl råkat klicka på någon annan inställning någonstans. Tack för hjälpen. Du har rätt, och jag kan återskapa exakt samma fel här också. Du gick in på fliken Multiplexer och ändrade från None till DVD. Gör jag så när jag valt MPEG2-DVD så händer samma sak här, ljudet blir mycket längre än videon. Rapport till Adobe på väg... 0 Quote
Zotamedu Posted January 7, 2009 Author Posted January 7, 2009 Det låter väldigt troligt. Sensmoralen är alltså att inte pilla på konstiga knappar. Tack så mycket för hjälpen. 0 Quote
Recommended Posts