Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag läste lite på hemsidan här om hur man skriver filmmanus, i det exemplet som ges är scenerna numrerade, t.ex: 15. EXT. Skog - kväll

Men i dem filmmanus till flera hollywoodfilmer som jag har sett står det t.ex bara: EXT. Skog - kväll

Så min fråga är om man ska ta bort numreringen på scenerna när man är klar med manuset?

Postad

Vad jag förstått så är numrering av scener något som regissören gör när de förbereder inspelningen ("shooting script"), jag menar att det är nog ganska troligt att de kommer till/tas bort scener från det att en manusförfattare är klar till dess att filmen spelas in. Däremot så erbjuder ju de flesta program att numrera scener så... Jag vet inte vad svenska producenter tycker om att läsa manus med numrerade scener, någon som vet?

Postad

När du ska sälja, bara manus.

För att lättare få referenspunkter för feedback kan man ha dem i utvecklingsversioner, men det är för din egens skull i så fall. Annars är det som nämnt att det kommer senare i produktionen när man bryter ner manuset.

/j

• 2 veckor senare...
Postad

Svar; Efter att ett manus säljs numreras scenerna.

Detta är i sin tur relaterat till att det exempelvis är sedvanligen huvud eller exekutive producentens uppgift att avgöra vilka scener som behövs och vilka som kan kapas, samt avgöra eventuella ändringar och sammanslagningar.

Därefter numreras scenerna mycket riktigt precis som StenR säger.

I lilla Sverige läses filmmanus vanligtvis med numrering eftersom vi lider av något som i USA skulle anses som brist på hyfs eller ren ignorans. Långfilm är så periferisk här så standardiserade manusformat är snarast att betraktas som rena skämtet därför bör man veta att man ej skall numrera scenerna om man ansöker om stöd utomlands.

/Cerberus

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...