Pappskalle Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Jag försöker förgäves få FCE att skapa en fil som jag kan bränna en DVD av för att sedan kunna se mästerverket på min TV. Ingångsfilen är från en Panasonic GS-320 i format 16:9. Under redigeringen i FCE ser allt ut som det ska men när jag sedan exporterar filmen i QuickTime för bränning i iDVD så blir bilden hoppressad med "långsmala gubbar". Är ganska ny på Mac men tycker mig kunna konstatera att FCE saknar en viktig funktion nämligen att kunna bränna en DVD direkt i programmet. Har tidigare jobbar med Pinnacle Studio i PC-miljö och där var det inga problem att välja hur den färdigredigerade filmen skulle visas - här kan man välja att göra en AVI-fil eller helt enkelt bränna den direkt i Pinnacle. 0 Quote
beta75 Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Exportera INTE med quicktime conversion utan Välj det översta alternativet under export Quicktime movie. Om du har rätt inställningar i timeline så väljer du curren settings och self contained movie. Annars kan du välja DV PAL Anamorphic som setting. Då ska iDVD fatta ett filmen ska spelas upp med 16:9 aspect ratio. Lycka till 0 Quote
Pappskalle Posted January 2, 2009 Author Posted January 2, 2009 Gjorde som du föreslog. Kollade inställningarna i timeline som verkade vara OK dvs. 72x576 med Anamorphic markerad. Renderade och spelade upp med FCE som visade filmen i 4:3 med svarta kanter till höger och vänster. Öppnade därefter filen i VLC som visade ett hackigt 4:3-format. Importerade sedan filen i iDVD med 16:9-format. När jag sedan kollade i Macen är den fortfarande i 4:3. Har just nu inte tillgång till TVn - ska kolla imorgon. 0 Quote
beta75 Posted January 2, 2009 Posted January 2, 2009 Filmen är 720x576 pixlar men den ska spelas upp som 1024x576. Dvs med pixelration ggr 1,4 typ. Det är det som är anamorphic. På något sätt följer den informationen inte med in i iDVD. Är du säker på att du exporterar som DV PAL? Spelas den upp rätt i viewern i Final Cut? Du kan alltid prova att ta vägen via iMovie 6. Dvs dumpa din film i timeline i iMovie men 16:9 inställningar och öppna i iDVD. /KN 0 Quote
Pappskalle Posted January 3, 2009 Author Posted January 3, 2009 Jag spelade upp filmen i TVns DVD-spelare och DET FUNGERADE. Som svar på din fråga så är jag säker på att jag exporterade i PAL. Men den spelades INTE upp korrekt i viewern i FCE. Men vad gör väl det nu när slutmålet är nått dvs. att den visas korrekt i TVn. Tack för hjälpen. 0 Quote
Recommended Posts