Jump to content

redigera bort en del av bilden i final cut/photoshop extended ...?

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag har ett klipp där jag vill ersätta en del av bilden mot en blå himmel. Jag vill alltså redigera bort en del av bilden. Hur gör jag detta bäst.

Det borde in vara så svårt då det inte finns några rörliga element i himlen som jag tänker lättast borde vara att placera över hela filmklippet. Hade jag gjort det på en stillbild hade det varit gjort på nolltid i Photoshop med hjälp av lager men hur gör jag det över en hel bildsekvens?

Går det att göra i Final cut eller ska jag göra det i photoshop extended?

Hur gör jag det i sådana fall i Final Cut eller i Photoshop Extended?

Vad är att föredra?

Mvh

Per

Posted

hej

tack för svar. finns det någon kvalitétsmässig eller teknisk betydelse varför man bör göra det i After effects eller går det lika bra i photoshop? har klurat ut nu har man gör det i photoshop extended och då jag kan photoshop väldigt bra så föredrar jag att göra det där. om det nu inte finns någon annan anledning till varför jag bör avstå. t.ex. en kvalitétsförlust eller dylikt???

tack

Per

Posted

Är det inte bara att plocka in hela bilden i Photoshop och där göra en mask av den delen som du vill ändra. Spara sedan masken som ett lager eller fil och lägg den över den delen i det tydligen stillastående klippet som skall döljas. I de flesta vanliga program är detta enkelt och går alldeles säkert bra i Final Cut.

Posted

hej

ok, ja det låter kanske som det allra bästa alternativet. så slipper jag rendera om hela klippet i photoshop (filen blev otroligt stor där märkte jag, kanske beror på att det är två lager bl.a.?)

någon som vet hur man tar in en mask i finalcut och lägger den över klippet. har aldrig gjort det tidigare och är hyfsat ny på final cut

ja, klippet är stillastående

Posted

Du kan välja att spara ut den från Photoshop i olika codecs och PS väljer "Animation" som standard (och den är okomprimerad). Välj DV eller liknande så blir den betydligt mindre.

Du kan troligen spara ett lager som en svartvit bild och applicera den som mask i After Effects. Effekten du ska använda borde heta Track Matte eller liknande (det heter den i alla fall i After Effects och Premiere).

/Max