Jump to content

Hjälp! Tv-format, tv-type, klippprogram...va behöver jag?

ondriftinasia

Recommended Posts

Hej, är en nybörjare inom filmvärlden o håller på att bli tokig på alla olike format typer filer etc. Jag har en kamera Samsung VP-HMX20C o vill börja filma kortfilmer med denna kamera. Mitt mål är inte TV, utan snarare att lägga ut på internet. Filmningen går jätte bra men inte editing. Har ett skit program kallat Cyberlink PowerDirector på min dator som inte fungerar särsklit bra. När jag ska klippa filmerna står det att...

"Your project contains one or more video clip whose TV format is different from your preference settings..."

TV-format är NTCS eller PAL, eller hur?? Datorn är inställd på PAL och på Kameran står det PAL(dock säger samsungs hemsida att denna kamera är NTCS, men, som sagt, det står PAL på kameran). Har testat båda men inget fungerar...

Mina frågor till nån kunning som läser detta..

1. Vilket editing programme rekommenderar du för mig? (Mitt mål är kortfilm på internet baserat på personporträtt av personer jag träffar på mina resor. Måste vara gratis/billigt då jag är väldigt fattig:))

2. Vilket format, upplösning etc borde jag använda?

3. Har du nån aning om vad det är som inte stämmer med det program jag har nu? (När jag läger över filerna från kameran till datorn så blir de MPEG-4 AVC filer, men kan jag se om de är PAL eller NTCS? )

Tack för Hjälpen, är inte så Haj på såna här saker(Ännu). Har ni rekommenderad läsning så skicka gärna länkar.

Tack för Din tid!

PAL har 25 bilder /sek, NTSC har 30 bilder /sek. Vet inte om det går i ditt videoredigeringsprogram, men du kan testa att högerklicka på din timeline och välja "settins". Där bör du sedan kunna välja PAL eller NTSC. Annars kanske det går att välja när du gör ett nytt projekt.