Jump to content

transcodeproblem

ffarmaren

Recommended Posts

Encore är ofta litet känsligt och oväntade saker händer ibland. Jag uppfattar det som att du är klar med ditt projekt, har kollat det genom preview och sedan vill göra en skiva.

Om din preview fungerar bra med hopp och annat som styrs från menyn så är det ofta bekymmersamt. Det kan vara att någon av källfilerna (assets) innehåller konstigheter. Det kan också vara att audio och videospår är alltför olika långa.

Senast förra veckan hade jag liknande problem som jag fick lösa genom att göra om allt från början och då fungerade allt direkt trots att jag gjorde all inställningar exakt likadant som innan. Ibland säger programmet att ett okänt internt problem har uppstått och att jag skall spara projektet med ett annat namn. Ofta fungerar det men lika ofta är min erfarenhet att det är enklast att starta om datorn och börja från början igen. Detta har jag lärt mig efter mer än 30 DVD projekt med Encore DVD 2 under flera år.

Rogge brukar vara bra på sånt här så han kanske dyker upp.

Jag har ett problem med encore 2.0. Jag har gjort färdigt en meny men när jag ska bygga dvd:n går det inte att transcoda. Programmet stannar alltid när det står "importing". Vad kan detta bero på? Tacksam för hjälp!

Vad är det för media du använder, DV-avi exporterad från redigeringen eller något annat och i sådant fall vad?

Om du provar att starta ett nytt project i Encore, går det att transcoda från början till slut då?

filmen är i dv-avi. jag har testat att göra om menyn flera gånger, har till och med installerat om programmet en gång. men det blir alltid samma fel! jag har haft det här problemet med en film jag gjorde för typ ett år sedan också, men jag minns inte hur jag fick det att funka då..

filmen är i dv-avi. jag har testat att göra om menyn flera gånger, har till och med installerat om programmet en gång.

O.k, och vad händer om du startar ett nytt project i Encore, importerar filmen som en Timeline och bränner DVD:n utan någon meny? DVD:n skall alltså starta automatiskt när du stoppar in den i DVD-spelaren.

Samma sak händer. Det verkar gå bra att transcoda, men när det sedan står importing så händer det inge mer. Betyder detta att det är filmen det är fel på?

O.k, då hade jag provat med en annan film med någorlunda samma längd för att utesluta om det är filmen eller Encore.

Eller, rendera ut filmen som strular som MPEG2 ur redigeringen och ta in det i Encore. Jag hade nog börjat med det här för att spara tid. :)

Jag glömde en sak jag har märkt.

Ofta händer det att jag har ändrat en detalj i någon del som är källa till en tidslina i encore och då har jag genererat en ny mpg eller m2p fil för Encore. Ibland fungerar det när Encore startar och det sker en automatisk uppdatering till den ändrade tidslinan med alla kapitel mm. Ibland har det gått snett och då är det enklast att börja från scratch eller att inte fuska och istället använda replace asset som då har ett nytt namn i stället för det gamla som skulle ändras.