tomasz1985 Posted October 3, 2004 Share Posted October 3, 2004 Jag är väldigt intresserad av dokumentär film och vill lära mig mer. Kan någon rekomendera en sida eller bok som kan tillföra mig något inom det ämnet? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oskar Posted October 5, 2004 Share Posted October 5, 2004 Hello Tomasz! Om du är intresserad av dokumentärfilm så kan jag rekomendera följande böcker, Documentay Filmmakers Speak av LIZ STUBBS - Lättläst, går ut på intervjuer med de stora dokumentaristerna - dock endast dom Amerikanska. Documentary Storytelling for film and videomakers av Sheila Curran Bernard -Lite mera läroboksaktiga, men bra att ha för att förstå strukturer etc. Cross-Cultural Filmamaking av Ilisa Barbash och Lucien Taylor - Ett stort verk, en bra handbok att ha - lärobok med reallife berättelser - BRA OCH HA. Documentary av Erik Barnouw - Den kompletta historieboken om Dokumentärfilm Hoppas du hittar någon av dessa böcker och att den otroliga världen av dokumentär öppnar sig för dig. Jag har äntligen -efter nästan två års grublande- kommit till beslutet att spelfilmsregi är inte för mig - jag skall göra riktiga berättelser. Dessutom lönar det sig att gå på DokumentärFilmFestivaler - de öppnar dina ögon, det finns massor med experimentella och intressanta sätt att berätta en historia - inte endast som BBC-liknande kontstruktion eller Cinema Verité. Passa på dessa Tempo i Stockholm 11 -14 November (http://www.tempofestival.nu) DocPoint i Helsingfors (nordens största dokumentärfestival) 12-16 Januari http://www.docpoint.info Fan vad det blev långt... Peace out Oskar 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomasz1985 Posted October 5, 2004 Author Share Posted October 5, 2004 Tack Oskar =) Ska genast försöka få tag i litteraturen du rekomenderar. Jag ska göra en del av min praktik på tempo så jag hoppas att jag får se några filmer iaf =) Tack! =) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts