Kim-O Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Jag satt och funderade på det här med rättigheter för bilder i filmer, och jag antar att det är samma som musik? Att man inte får använda sig av bilder man inte har tagit själv eller har rättigheter till. Men om man ser på valfritt program av Erik&Mackan eller Filip&Fredrik, så brukar dom använda sig av stora mängder av helt obetydliga bilder, som påminner om att de har googlat på första bästa. Men asså, gäller detta med bildrättigheter? Och har då dessa produktionsbolag skaffat rättigheter till varenda en av dessa hundratals bilder? Någon som har en åsikt? 0 Quote
Christian van Caine Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 I många fall ligger bilderna i the public domain, vilket ordagrant detyder att vem som helt kan ta bilderna & göra vad som helst med dom. Gäller allt som ligger under public domain, även film, texter & dataprogram. Dasstidningen (stor favorti!) är full av sånt :-) Vad jag själv tycker är irriterande är att det kan vara väldigt svårt att få reda på om bilderna ifråga ÄR pd, eller vem man ska fråga. Bilder från skämtsidor verkar för det mesta vara PD. Händelsevis nån som vet hur vanligt Creative Commons är för bilder, förresten? Creative Commons är fritt att använda men begränsas av avtal. Är personligen misstänksam mot det (& den generella kvalitéen på materialet), så har aldrig använt nåt sånt själv...än :-) 0 Quote
Laranja Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 public domain-filmer finns det miljontals av på archive.org men de som Fredrik och Filip använder är ju förmodligen bilder som deras bolag redan äger, så de har ju lite att välja på om man säger så. sen kan det ju hända att de köper vissa grejer också kan jag tänka mig 0 Quote
Christian van Caine Posted December 15, 2008 Posted December 15, 2008 Finns mycket abandon-ware på Archive.org åsså tyvärr, & med sånt FINNS en lite risk att man faktiskt kan åka dit på det, eftersom det per definition fortfarande ligger under copywight, även om ingen gjort anspråk på den på väldigt länge. Gillar sidan though, mycket kul gamla filmer där! Använt den i flera år :-D 0 Quote
Recommended Posts