Gå till innehåll

Lågt ljud


Dahl

Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med ljudnivån.

Jag spelar in ljudet precis så att nivåerna inte går upp på rött (kamera Sony PDX 10 med extern XLR-box, mick: Röde NTG-1).

Men i redigeringen, Premiere Pro 1.5, ligger nivåerna sedan inte alls i topp utan det saknas en hel del.

 

Tycker att jag har provat alla möjliga inställningar i menyn och på XLR-boxen.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Länk till kommentar
Share on other sites

Nivåerna SKA absolut inte ligga i topp. Det jag tror du betraktar som problem med låga nivåer är sannolikt helt enkelt att ljudet är okomprimerat, skulle jag tro.

Inte som i MP3 eller WMV eller liknande, utan dynamiskt komprimerat/utjämnat.

Det är en effekt man aldrig ska ha direkt vid inspelning utan lägga på i efterhand när man har kontroll över den.

För en maskin med 24 bitar är mellan -18 & -20 en bra nominell nivå, för 16-bitars är finns det lite knep för att öka dynamiken, men -12 ger ett fullt acceptabelt headroom (utrymme avsett utifall att) för att kunna jobba med.

Nominell nivå kan beskrivas som medelvärdet av vad visarna visar, peak-värdet är dom snabba spikarna i mätarna & bör aldrig någonsin (om man kan hjälpa det) överstiga 0dB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant. Jag tackar för svaret men måste säga att jag ändå fortfarande är konfunderad, fast nu på en högre nivå.

 

Eftersom jag tituleras nybörjare här intill så tillåter jag mig att fråga vidare:

Betyder detta på något vis att kamera och redigering jobbar med olika skalor?

Alltså, om jag vid inspelning får mätaren att peaka precis, precis exakt innan den går upp på rött, borde det då inte se likadant ut i redigeringen, dvs att jag i peakarna skulle ligga väldigt nära 0 dB.

Så är alltså nu inte fallet utan i redigeringen når peakarna bara upp till någonstans mellan -12 och -6.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra fråga!

Det BORDE inte vara så (olika skalor, alltså), men jag har haft mycket problem tidigare med att kameror haft jobbiga exter för sig, bla pga dåliga mätare.

Känner inte till mer om kameran än vad jag försökte luska ut precis i all hast, men hur ser mätarna ut?

Har dom ett rött helt område, eller blir det bara rött när den peakar?

Har den nån markering för deras förslag på nominell nivå?

Det där var defenetivt inte det problemet jag trodde först, vad är det för program du loggar över på?

Det är grymt mycket som kan strula så det är svårt att ge nåt bra svar, men för att börja i rätt ände, har mätarna några siffror alls på sig, eller är det bara vanliga nuffre-lösa pelare med godtyckligt spatt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kamerans nivåmätare har inga siffror utan det enda som finns är en rad röda små pelare. Längst ut på skalan lyser en något större röd lampa, alltså när ljudet blir för högt.

Inga förslag på nominell nivå finns.

Kör in materialet via en Sony DV-cambandspelare rätt in i Premiere 1.5

 

Min egen fundering är om inte fantommatningen räcker till för att försörja mikrofonen fullt ut - men här kanske jag är helt ute och cyklar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det bara färger man ser har man ju ingen aning om var man ligger. Men läs i instruktionsboken, det kanske står nånstans att de röda strecken börjar vid -12dB, är ingen omöjlighet och då har du ju ett litet hum i allafall. Att när du spelar in om du kör 16 bitars att liggar runt röd på kameran, men inte snitta på rött hela tiden.

Tycker det låter som du ligger väldigt bra, eller tom lite högt om vi snackar bara ren dialog, om du ligger mellan -12 och -6.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tackar för svaren.

Jag skulle fortfarande vilja att peak vid inspelning vore lika med peak i redigeringen innan jag rört ljudet där, men jag börjar misstänka att det inte funkar så med min kamera.

 

Beror ju på vad du menar med peak. Du hade ju nån liten röd lampa som blinkade vid för högt, alltså antagligen noll. Gör ett test där du försöker lägga dig precis på gränsen, och ta in ljudet och se om det är precis på gränsen till noll i redigeringen. Sen kan du ju göra likadant med den andra mätaren, för att få reda på ungefär var du ligger när tex första stapeln rött lyser.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...