roppe Postad 21 november 2008 Postad 21 november 2008 Är det någon som kan förklara på ett bra sätt vad man använder minnesdelen på videotejpen till och hur? Jag har båda varianterna Sony DVCAM-band PDV 64N och PDV 64ME, där ME står för en minnesmodul? Är det någon som vet lite om prislägesskillnaderna? Förstår att ME är mer kostsam. \\ Roppe 0 Citera
video_sync Postad 22 november 2008 Postad 22 november 2008 Den inbyggda minneskretsen på ett standard DV-S tape kallas för MIC (Memory In Casette) och finns i två olika varianter av EEPROM typ som stöds av DV standarden. Variant 1: MIC-R kan lagra mellan 1 till 8 kbit av valfri data. Variant 2: MIC-S har ett minimum utrymme på 16 kbit, och kan även här användas för valfri data. Utrymmet säger sig själv endast kunna hantera data av en extremt liten krävande form, såsom text. MIC används sällan i konsument sammanhang men all samtlig konformerad DV utrustning skall enligt ISO/IEC hantera skrivning samt läsning av samtliga MIC standarder, konsument som pro nivå, nyckelfrågan är bara i hur pass stor grad utrustningen nytjar funktionerna. Minnesutrymmet används nästan uteslutande enbart för E-Metadata, såsom U-bit, GPS koordinationer, fristående text, samt profilkalibreringar för exempelvis färg. Även klassisk metadata såsom aktuellt bländartal, slutartid, vitbalans, gain och tidskod kan lagras på MIC minnet. Men eftersom att standarden är EEPROM, så kan man med rätt mjuk/hårdvara låta fantasin flöda åt lagringen på det lilla utrymmet. 0 Citera
roppe Postad 23 november 2008 Författare Postad 23 november 2008 Den inbyggda minneskretsen på ett standard DV-S tape kallas för MIC (Memory In Casette) och finns i två olika varianter av EEPROM typ som stöds av DV standarden. Variant 1: MIC-R kan lagra mellan 1 till 8 kbit av valfri data. Variant 2: MIC-S har ett minimum utrymme på 16 kbit, och kan även här användas för valfri data. Utrymmet säger sig själv endast kunna hantera data av en extremt liten krävande form, såsom text. MIC används sällan i konsument sammanhang men all samtlig konformerad DV utrustning skall enligt ISO/IEC hantera skrivning samt läsning av samtliga MIC standarder, konsument som pro nivå, nyckelfrågan är bara i hur pass stor grad utrustningen nytjar funktionerna. Minnesutrymmet används nästan uteslutande enbart för E-Metadata, såsom U-bit, GPS koordinationer, fristående text, samt profilkalibreringar för exempelvis färg. Även klassisk metadata såsom aktuellt bländartal, slutartid, vitbalans, gain och tidskod kan lagras på MIC minnet. Men eftersom att standarden är EEPROM, så kan man med rätt mjuk/hårdvara låta fantasin flöda åt lagringen på det lilla utrymmet. Tack! Tack! Jag får nog skola om mig innan jag förstår innebördet av detta??? Men tack iaf. för ett svar. Att det är, eller handlar om minnet på bandet, det förstår jag. Men att bandet hade ett "eprom", det visste jag inte. De eprom jag jobbat med är "odd" eller "even" på gamla datorer, då de styrde mycket av kringutrustning och man kunde uppgradera etc.. dito på många olika sätt som idag. Med den skillnaden att; idag görs det lätt via windows mm. Nej, en annan förklaring kunde kanske sätta ett gott pris på informationen. Användarens gränsyta mot datorsystemet. ... Vadå? \\ 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.