Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Har ett problem med spelbarheten på mina skivor. Har testat på ett tiotal olika dvd-spelare där allt fungerar normalt. Men på två ganska nya Sony spelare fungerar inte menysystemet.

Det gäller Sony RDR HX-910 och Sony RDR HX-920.

Har någon haft liknande problem eller har någon synpunkt på vad det kan bero på. Skivorna är 16x skivor, brända med 6x, +R och är finalized och kontrollästa. Brännaren är Pioneer 110D med senaste firmware.

Postad

Kan bero på flertalet faktorer.

Men utesluter lite smått:

* Skivans tillverkare

* Hur pass använd är din brännare (skrivsegmentering) ?

Mycket smått och irriterande är också att SONY är SONY, med vad det än gäller.

Hade enorma problem med RITEK (Fujifilm) -R DVD-5 skivor på SONY´s äldre RDR-HX serie av DVD spelare, medans DVD-9 -R av samma tillverkare fungerade utmärkt.

Fristående DVD spelare av grovtillverkare är de som alltid fungerat bäst vid läsning av konsumentskivor, detta med all sannolikhet (som tillverkare som SONY aldrig skulle neka om sina DVD spelare) pga en optimerad klass-A laser för ett flertal disk ID.

Dagens standard av DVD spelare håller dock oftast en högg klass, oberoende av tillverkare men utesluter ändå inte läsfel som i ditt fall.

Postad

Tack för ditt inlägg!

Just den aktuella skrivaren har jag kört några hundra skivor på så det bör inte vara något problem.

Har nu släppt iväg 15 kopior innan jag går ut med större antal. De av dessa personer har jag frågat om hur de kunnat se filmen, om det varit problem och vilken spelare de använder.

De två Sony spelarna är de ända jag fått rapport om problem från. Den personen hade flera andra spelare som gick bra men just de två Sony trasslade.

Jag har fått ok från tre andra Sonyspelare varav en alldeles ny med beteckningen HXD970. I övrigt ok från fem andra märken (JVC, Panasonic (2st), Tandberg och Samsung) plus fyra brännare/spelare i dator.

I några har jag själv fått vara med och testa menysystemet.

Det verkar som om detta är något man försöka leva med.

Enligt den statistik jag sett så ligger spelbarheten på ca 90% för både + och - skivor.

Postad

Sony har ett annat lässystem än de flesta andra som bygger på Philips teknik... Sonys DVD:er är extra känsliga. Och det värsta är att det är ett medvetet val. Har fått det bekräftat av Sony. De äger ju ett filmbolag och är livrädda för piratkopiering.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...