Gå till innehåll

Bygga om mellanring så de blir som en adapter?


Jak00b

Recommended Posts

Tjena, har en fundering. Eftersom 35mm adapters å sånt är så dyrt och verkar krångligt att bygga, skulle det funka att bygga om en mellanring till en slags adapter då? Alltså, exempelvis att jag har ett canon objektiv, och en kamera med 58mm filterdiameter.. Åså köper jag en canon mellanring och fixar till satt på ena sidan blir det gängor som passar 58mm å på andra sidan fäster man objektiv. Är jag helt ute å cyklar nu? Är inte så inne på det här men det skulle ju vara fantastiskt om det funkade. Tack på förhand och kalla mig inte idiot ifall min idé är idiotisk, jag är bara en okunnig entusiast. Tack tack

Länk till kommentar
Share on other sites

men det skulle ju vara fantastiskt om det funkade.
Minst sagt. :)

 

Tyvärr verkar det inte finnas några genvägar. Objektivet projicerar en bild som är alldeles för stor för videokamerans lilla bildsensor att fånga. Något mellan objektivet och sensorn måste fånga upp bilden i sin helhet så att den sen kan filmas av bakifrån med videokameran. Så fungerar en 35mm-adapter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...