Gå till innehåll

Missnöjd med XH-A1


mrt

Recommended Posts

Använder idag Canon XH-A1, valde kameran mycket utifrån stort zoomomfång (20x istället för konkurrenternas 12-14x) och bra recensioner. Men måste säga att jag är besviken på hur dålig den är i dåligt ljus, jämfört med mina tidigare och betydligt billigare dv-kameror. Dessutom en hel del drop-outs.

Finns det någon annan kamera under 70-80 000 kr som gör jobbet bättre? Är AVCHD ett ljusstarkare format?

Kör idag med Fuji-band, skulle det hjälpa att byta till dyrare (bättre) band för att slippa drop-outs?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte filmar på hd band får du drop-outs så är det. Köp bättre band och du slipper detta. Sen är ju inte A1:an speciellt dålig i dåliga ljusförhållanden. Sämre än kameror som till exempel pd170 kanske, men bildkvaliteten går ju inte heller att jämföra. Där får man väl överväga vad som är viktigast.

 

En kamera som är väldigt bra i dåliga ljusförhållanden är Sony PMW EX1 på grund av att den har 1/2 chip. Kolla in den lite närmre, grym kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Det digitala formatet har inte med objektivets/sensorns ljuskänslighet att göra.

Håller med zapper om att bandkvaliteten är avgörande.

Jag har under året filmat HDV i ett 20-tal timmar på DV Pro kassett och haft 5-6 dropouts på hela materialet. I huvudsak var det på två ca 30 minuter långa tagningar (men likafullt störande). Det rör sig om en knapp sekunds förlust per gång. Under dessa tre tillfällen har kamerastativet stått på ett vibrerande underlag som säkert bidragit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...