Jump to content

HDVsplit problem-desperat :)

Alboin

Recommended Posts

Tjenare !

Jag fick min hv30 i förra veckan och har hunnit filma ett par gånger , första dagen så captura jag allt med freeware programmet hdvsplit som jag har blivit rekommenderad att använda.Men idag när jag skulle captura fick jag en error "No more data received from camcorder" jag har googlat hur länga som helst och hittar bara en massa med samma problem men inga lösningar.

Förutom den här http://www.hv20.com/showthread.php?t=1807 fast eftersom jag inte är speciellt insatt så förstår jag ingenting :P.

Hade varit väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med det här!

Det kan mycket väl vara ett IRQ problem som din referens säger. Om du har någon annan dv port ledig så kan ju du prova den. Du kan också prova att skifta plats med en anna dv anslutning.

Du skall också ansluta kameran på det sätt som det troligen står i manualen. Om du först asluter och startar kameran och sedan startar programmet för inläsning och det inte fungerar så kan du prova med att först starta programmet och sedan ansluta och starta kameran. Vad som då händer är att datorn känner att det hänt något på en dv port och därmed kanske också talar om för progammet att kolla den nyanslutna kameran.

• 1 month later...

HV30 är hemsk att överföra med, tyvärr. Det verkar ske helt slumpmässigt, för mig funkar det inte i XP och då måste jag köra hdvsplit i Vista och tvärtom. Kameran tycks vara på olika "humör"... mycket skumt. Vissa dagar är det omöjligt, trots omstarter.

Det kan vara riktigt bråkigt. För min del har det fungerat hyfsat sen jag slog över till DV och sen tillbaka till HDV. Lika sjukt som det låter, men sen dess har det fungerat ganska ok.

HV30 är ett skämt när det gäller firewire. Dessutom har den grava problem med Adobe Premiere. Något med att Canon inte följt standardprotokollet för firewire vad jag fattat det som.

Har övervägt att byta kamera enbart för detta. Kolla HV20-forumet så ser du att vi inte direkt är ensamma med överföringsproblem. Min har varit inne på fabrik och fått en firmware uppdatering men inte fan har det hjälpt...