Blue Chip Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Jag fortsätter mitt postande av kluriga prylar. Här är det KFLeung som demmar hur han pulat ihop en egen steady-cam med hjälp av vanliga fotoprylar. Vilka? 1. The most important stuff, the "U-shaped foldable bracket" - US $30 [alltså är det troligtvis en blixthållare av enklare modell (här är en dyrare;http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1596471)] 2. Tripod top plate for ease of fixing and detaching the camera - US $40 [snabbfäste till kamera/filmkamera] 3. Mini tripod with swivel ball head as the gimble- US $10 [Just det som så många haft så svårt för - hur får man en svivel eller en rundkulekoppling att balansera riggen på? Jo, genom att ta toppen på ett bordsstativ av enklaste modell!] 4. Flat bar for holding and adjusting the counter weight by balancing at different length and angle - US $10 5. Counter weight - US $5 I anslutning till länken har han även lagt upp ett antal tester med riggen och det blir ju riktigt bra! 0 Citera
Stene Postad 30 oktober 2008 Postad 30 oktober 2008 Ja, visst går det bra att bygga "steadycam" själv. Jag knåpade i somras ihop detta till en kostnad av ca 50 kr. Det allra mesta är taget från min skrotlåda i källaren: - rörstump till mittpelaren (från en gammal barnbassäng) - cykelhandtag och rör från en skrotad BMX-cykel - blandade aluminiumbitar - kullagret var jag tvungen att köpa på Clas Ohlson - slangklämma att fästa kullagret med - små plaströr från kulspetspennor till bussningar - mm Kul att bygga, funkar bra efter balansering i olika ledder. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.