Gå till innehåll

Animering till webbgrafik.


Stefan_holst

Recommended Posts

Hej alla...

Jag har gjort en animering i mitt favorit 3d program och renderat ut 100st PNG bilder i upplösning 1024 x 768. En kompis vill ha denna animering på sin hemsida och den får inte vara för stor i byte räknat.

Jag har provat att dra in den i After Effects för att slå samman bildsekvensen och sedan renderat ut den till Flash SWF.

Det blir utmärkt kvalité men alldeles för stor över 6 MB.

Jag är inte så hemma på vad som passar att baka in i en webbsida när det gäller rörlig grafik.

Är det bättre med något annat filformat som gif89a, flv eller annat?

Har någon ett råd hur jag kan gå till väga?

 

Mvh Stefan.

Länk till kommentar
Share on other sites

flash är bäst.. Varför SWF filer blir små från Flash tex är för att de bygger på vector grafik.. Så SWF kan du komprimera men då försvinner kvalite, DVIX är liknande på vad du får ut för kvalite per Bitrate.

 

Så ifall du har mycket stillframes, så kan du använda Flash och öppna filmen i det, och klippa i de ungefär som premire... Bökigt men borde få ner den någon mb

Länk till kommentar
Share on other sites

flash är bäst.. Varför SWF filer blir små från Flash tex är för att de bygger på vector grafik.. Så SWF kan du komprimera men då försvinner kvalite, DVIX är liknande på vad du får ut för kvalite per Bitrate.

 

Så ifall du har mycket stillframes, så kan du använda Flash och öppna filmen i det, och klippa i de ungefär som premire... Bökigt men borde få ner den någon mb

 

Tack för svaret...men min kompis ansåg att det dög med en rörlig gif som jag renderade ut på några hundra kB för hans hemsida.

Som du säger SWF är ju vectorgrafik men mina bilder är rasterade=pixlar och det är ju då inte det smartaste för SWF.

Igentligen så är ju grafiken i 3D applikationer också vectorgrafik så det är ju lite knepigt att det inte går att "rendera"/spara ut direkt till ShockWaveFlash från det.

Eller går det ?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...