Gå till innehåll

Stereoinspelning med 2 monomikrofoner


Pehrbau

Recommended Posts

Jag planerar en inspelning av en julkonsert med en kör.

 

Jag kommer att använda tre kameror och två Rhöde NTG-2 monomikrofoner.

Kören har 35 medlemmar och står i tre led med en maximal bredd av 5-6 meter.

Pga utrymmesbrist kommer ett stativ att stå ca 2 m mitt framför första raden.

 

Ljudet från de två extra kamerorna kommer att användas ytterst sparsamt och i huvudsak för att få bakgrundsljud i pauser och liknande.

 

De båda mikrofonerna sitter på samma bom med 30 cm avstånd. Den vänstra mikrofonen sitter 30 grader mot vänster och den högra 30 grader mot höger jämfört med ett mittenplan.

 

Enligt mikrofonernas ljudtrycks diagram i horisontalplanet har nivån sjunkit 2 dB vid 30 grader. Det bör innebära att i mittpunkten båda mikrofonerna samverkat och get en summerad utsignal på + 1dB. Vid 45 grader mot mittplanet har signalen fallet ca 1 dB på var sin sida. Nivån kommer i så fall att ligga inom +- 1 dB med reservation för noggrannheten.

 

En mer bekymmersam fråga gäller fasläget. Bortsett från tredje övertonen och högre så bör jag kunna titta på 1000Hz och då kommer det att finnas en ej försumbar fasskillnad mellan de två mikrofonerna särskilt i ytterkanterna av den kombinerade ljudkällan.

 

Min fråga är alltså kan jag bortse från detta eller är lösningen att montera mikrofonerna närmare varandra. (Två öron sitter ju ca 15 - 20 cm från varandra och är dessutom riktade åt helt olika håll).

Länk till kommentar
Share on other sites

Shotgunmickar går inte att koppla stereo så det verkligen fungerar på det sättet, så det där låter som sämsta tänkbara uppsättning, speciellt eftersom vinkeln blir för liten & avståndet för långt att det skapar fasfel mellan mickarna.

Själv brukar jag använda två njurmickar alternativt supernjurar till sånt, gärna uppsatta i A/B-konfiguration, vilket även är vad jag rekomenderar för dig.

Problemet med shotguns är att dom enbart koncentrerar sig på vad som finns precis framför dom, så en sångare per mick kommer vara väldigt dominant mot dom andra.

Antar du inte kan byta ut mickarna, men vad du kan göra är att använda en variant av A/B-uppkopplingen där du skaffar ett till stativ & har mickarna minst 2m isär, gärna mer, riktade runt 45 grader var mot varandra (så det är en 90 graders vinkel mellan dom), & försöke ge varje mick varsin halva av kören.

Ju längre mickarna är ifrån varandra, desto mindre risk för fasfel blir det, men avstånd är tyvärr åsså något NTG-mickarna är dåliga på.

Det börjar fasa som fan i en NTG redan efter typ två meter, så jag rekomenderar endå att försöka få tag i något annat.

 

Hur den mänskliga hörseln fungerar går tyvärr inte at översätta så lätt till ljudteknik. För hörlurar kan man leka ganska friskt med sånt, men i alla applikationer som kräver mono-kompatiblitet så ställer det till ett jäkla meck.

Att göra materialet mono-kompatibelt är inte enbart på grund av att väldigt många faktiskt kommer höra resultatet i mono, utan mest för alla som är döva på ena örat.

För dom låter en dålig stereo-konfiguration bajs vad dom än hör den i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt inlägg Christian.

 

Mycket intressant. Jag måste försöka använda de två mikrofoner jag nämnde. Ja, där ser man, det var som jag gissade fas-problem.

 

Jag gjorde en provinspelning förra veckan under körens övning och själv tycker jag att det låter bra men du har nog rätt i att det blir några röster nära som dominerar. Körledaren skall lyssna på de tre minuter jag har från första provet.

 

I morgon får jag chans att prova en gång till med att ställa mikrofonerna ca 2 - 3 meter från varandra vinklade i rät vinkel mot varandra och jämföra med det förra. Så får utvärderingen avgöra vilket det blir eller om vi skall skippa inspelningen. Det är en gratis insats som jag gör eftersom frugan är körmedlem och de skulle tycka att det vore roligt med en DVD från en av deras konserter.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tog vad jag hade - 2 st Rhöde NTG2. De placerades ca 1 m bredvid och 1,5 m framför kören på var sin sida på ca 2 meters höjd och riktades snett innåt så att mittpunkten i kören och mellan mikrofonerna enligt mikrofondiagrammet borde ge samma ljudtryck på båda längs mittlinjen. Jag gjorde två provinspelningar av ett stycke som kören sjöng. Den första med uppställning enligt tidigare inlägg med två korslagda mikrofoner och den andra med den uppställning som jag beskrev i det här inlägget.

 

Körledaren, som är kvalificerad, var hemma hos mig och bedömde resultaten på min stor-TV med "bio-ljud". Den med mikrofonerna på var sin sida var med hans - och min egen - bedömning helt överlägsen och kommer att användas vid själva konserten i december.

 

Resultatet kommer att läggas på en DVD avsedd endast för de medverkande och de närmaste vännerna totalt något 50-tal kopior.

 

Det här inlägget får anses som slutredovisningen, som någon efterlyste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...