Gå till innehåll

Effektiv musikvideoredigering?


Hans

Recommended Posts

Hej!

Har precis hittat hit till forumet, vilket verkar vara kanon!

 

Har redan nu en fråga. Jag efterlyser ett bra program till att redigera musikvideo i (eller annan liknande video för den delen). Funktionen jag söker är att jag vill ha kunna se på ett antal kamera-sekvenser samtidigt i programmet, som jag sedan via enkel knapptryckning kan välja. Jag vill alltså välja mellan de olíka kamerorna medans man ser dom. Lite svårt att förklara, men jag tror någon förstår vad jag menar :-)

 

I musikvideon har man ju ett flertal klipp ur olika vinklar till samma låt. Man lär få en bättre översikt om man får se på flera vinklar på en gång.

 

mvh

/Hans

Länk till kommentar
Share on other sites

låter lite som trekamera.

 

om du vet hur du vill ha det så är det väl bara att klippa det, låter mest bökigt att synka upp det.

 

dock så är jag oteknisk och vet inte mycket om klippning, jag hörde någon prata om final cut och avid en gång. så svar på frågan kan jag inte ge.

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Det finns mer "basic"-sätt att komma kring ditt problem.

 

Picture-In-Picture är något väldigt användningsbart.

 

 

Har själv gjort ett par saker med flerkamerakör i AVID.

Avid Xpress Pro har en Quadsplitfunktion. Jag vet dock inte hur många kameror den klarar utan rendering... om den klarar alla fyra eller bara tre.

 

För.. om du använder Avid Xpress 3.5 eller 3.0 (3.5 till XP och 3.0 till Win2000) så kommer du bara klara 3 kameror åt gången utan att rendera... du kan köra hur många kameror du vill... bara det att du behöver rendera dom först. (tar tid)

 

Steg 1: är att besluta dig för ETT redigeringsprogram. Avid och Adobe Premiere tycker inte om att vara installerade samtidigt med samma videokameror. Detta beror på att bägge programmen vill ha SIN drivare till kameran.

 

Steg 2: batcha in materialet och synka upp dom på ett varsit videospår.

 

Steg 3: aktivera Quadsplit (fyra bilder i en) eller picture in picture och ställ in bildernas storlek och possition.

 

Steg 4: spela upp... och markera med olika markörer för att själv veta vilken kamera du vill använda just DÄR.

 

Steg 5: "klipp upp" på dom platser du ville använda ett klipp.

 

Steg 6: Flytta upp varje klipp som du har tänkt använda dig av upp på ett nytt videospår som är tomt samt ta bort den eventuella picture-in-picture.

 

Steg 7: Korrigera om du vill flytta något av klippens "tajming". (via "trim mode")

 

 

Klart...

Men ska jag vara uppriktig så kommer fyra olika tagningar och bildvinklar att vara en skittråkig musikvideo. MEN... det är ju alltid en början.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...