nzafvscl Postad 19 oktober 2008 Postad 19 oktober 2008 Jag har filmat lite material i HDV 1080i men då jag varken hade monitor eller lcd fick jag mycket problem med att få in skärpan helt exakt. När jag tittar på materialet i ett mindre fönster (typ SD) ser det mesta dock bra ut och det är första när jag kör upp det i dess rätta upplösning som oskärpan blir irriterande. Innebär detta att det skulle löna sej att köra ut den färdiga mastern i SD? Eller gör jag något mycket dumt då? 0 Citera
vilcans Postad 19 oktober 2008 Postad 19 oktober 2008 Mycket dumt är det inte, men mastern blir ju inte i HD då. Sen om det är ett problem beror ju på hur du ska använda den. 0 Citera
nzafvscl Postad 19 oktober 2008 Författare Postad 19 oktober 2008 ja upp på vita duken ska det ju inte utan det hela är väll främst avsett för tv. Men det här med pixelbredd, hdv's pixlar är ju 1:1.33, kommer inte det se märkligt ut om jag konverterar till något SD format? För det finns väll inget SDformat med hdv's pixelbredd? 0 Citera
Max_H Postad 19 oktober 2008 Postad 19 oktober 2008 För det finns väll inget SDformat med hdv's pixelbredd? Nope. SD är 720 x 576 med aspect ratio på ca 1.42 (kan variera beroende på vilket program man kör i). Importera den färdiga filmen (eller projektet) i ett SD 16:9 projekt och skala ner den till lämplig storlek. /Max 0 Citera
nzafvscl Postad 19 oktober 2008 Författare Postad 19 oktober 2008 men jag tänkte på bredden på själva pixlarna, HDV's pixlar är ju betydligt bredare än DV PAL's, kommer inte det innebära att pixlarna trycks ihop och att det hela ser ganska märkligt ut? 0 Citera
Max_H Postad 20 oktober 2008 Postad 20 oktober 2008 Bara du ser till att filen "tolkas" korrekt i redigeringsprogrammet ska det inte vara ngt problem. Hur man ställer det varierar från program till program - i ex Premiere och After Effects högerklickar du på klippet i binen och väljer interpret footage. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.