Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Jag har filmat lite material i HDV 1080i men då jag varken hade monitor eller lcd

fick jag mycket problem med att få in skärpan helt exakt. När jag tittar på materialet

i ett mindre fönster (typ SD) ser det mesta dock bra ut och det är första när jag

kör upp det i dess rätta upplösning som oskärpan blir irriterande. Innebär detta att

det skulle löna sej att köra ut den färdiga mastern i SD? Eller gör jag något mycket dumt då?

Postad

ja upp på vita duken ska det ju inte utan det hela är väll främst avsett

för tv. Men det här med pixelbredd, hdv's pixlar är ju 1:1.33, kommer

inte det se märkligt ut om jag konverterar till något SD format?

För det finns väll inget SDformat med hdv's pixelbredd?

Postad
För det finns väll inget SDformat med hdv's pixelbredd?

Nope.

SD är 720 x 576 med aspect ratio på ca 1.42 (kan variera beroende på vilket program man kör i). Importera den färdiga filmen (eller projektet) i ett SD 16:9 projekt och skala ner den till lämplig storlek.

/Max

Postad

men jag tänkte på bredden på själva pixlarna, HDV's pixlar är ju betydligt bredare än DV PAL's, kommer inte det innebära att pixlarna trycks ihop och att det hela ser ganska märkligt ut?

Postad

Bara du ser till att filen "tolkas" korrekt i redigeringsprogrammet ska det inte vara ngt problem. Hur man ställer det varierar från program till program - i ex Premiere och After Effects högerklickar du på klippet i binen och väljer interpret footage.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...