reflecs Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 Hej! Jag använder Final Cut Express för att fånga video till min Mac. Kameran är en Canon XH-A1. Nu har jag inte tillgång till min Mac för tillfället utan står på en PC och laddar ner mina videofiler från en filehosting service (dit jag tidigare har laddat upp mina videofiler från min Mac). Problemet är bara att ingen av videofilerna har någon filändelse. Enkelt tänkte jag, jag lägger bara till .mov så funkar det. Tyvärr gör det inte det och PC'n kan inte läsa dem. Blir det något annat filformat i än .mov i FCE? Tacksam för svar. 0 Citera
StenR Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 Exporterade du ut filerna från FCE eller laddade du bara upp projektfilerna? Har du testat med .mp4? 0 Citera
reflecs Postad 18 oktober 2008 Författare Postad 18 oktober 2008 Jag gjorde en Capture i FCE. Då lägger sig filerna i en mapp som heter Capture Scratch tror jag. Laddad upp filerna därifrån. Dom fungerar att spela upp på min Mac utan några problem. MP4 fungerar ej. 0 Citera
StenR Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 Det är nog quicktime i alla fall men kanske med en codec (AIC) som du inte har på din PC. Gjorde du capture med DV (SD) eller HDV i kameran? 0 Citera
StenR Postad 18 oktober 2008 Postad 18 oktober 2008 om det är råa hdv-filer så kan du pröva med .m2t. ska du bara titta på dem så räcker det med att ha vlc player. om det är AIC eller om du ska du redigera på pc också så pröva att konvertera med något program, t ex Super eller MPEG Streamclip, eller ta in det i Premere Pro och exportera ut det därifrån. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.