Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan, jag har precis börjat köra lite Glidecam här och är väldigt intresserad av att hålla på lite mer med det.

Men jagh ar ett problem ,förmodligen det mest klassiksa och hur gör man för att balansera den lättast och rätt?

alla svar är tacksamma!

/mvh Thomas

Postad
Hejsan, jag har precis börjat köra lite Glidecam här och är väldigt intresserad av att hålla på lite mer med det.

Men jagh ar ett problem ,förmodligen det mest klassiksa och hur gör man för att balansera den lättast och rätt?

alla svar är tacksamma!

/mvh Thomas

Vad för glidecam har du? 2000 / 4000? Med väst/arm? Berätta mer! :)

Postad
Vad för glidecam har du? 2000 / 4000? Med väst/arm? Berätta mer! :)

jag har somsagt en v-16 , precis med väst och en arm med fjäder. Men största problemet är hur jag stabiliserar den, riggen är rätt gammal. har du några tips vart man ska börja och hur, det ända jag vet är att jag hänger upp den på en ställning så den får hänga "fritt". Sen vet jag inte :)

Skulle vara tacksam om du hade några ledtrådar(gäller alla som läser detta) :)

Postad
Om du googlar lite tror jag du hittar en hel del. Det varierar dessutom lite beroende på vad du ska filma.

/Max

jag tycker inte att jag hittar något såntdär som är riktigt superbra, jag hade mest tänkt att anväda den för stabila "åkningar" i lite trappor och lite "guppig" miljö om man säger så

Postad

- Häng riggen fritt.

- Montera all utrustning som du ska ha på den när du kör. (Band, batterier, sökare, etc)

- Balansera den så den står "rakt" om du bara ska gå rakt fram (ska du följa någon i trappor kan den behöva "luta" lite framåt/bakåt).

- Vrider du kameran, så "släden" ligger horisontellt, ska den falla ner i lodrätt läge på ca 3 sek (detta kan variera efter tycke/smak och om du ska gå/springa eller om det blåser).

- Se också till att kameran inte "roterar/panorerar" runt sin egen axel.

Sen kan du träna på att gå med riggen utan att hålla i den och se om den "drar sig" åt något håll.

Finns säkert fler tips, jag är ingen expert (kör mest min egna 2000-modell)

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...