joppa Posted September 20, 2004 Posted September 20, 2004 Snälla kan någon förklara för mig vad det är för skillnad på balanserat och obalanserat ljud? Mvh Joppa 0 Quote
Christian van Caine Posted September 21, 2004 Posted September 21, 2004 Balanseringen går grovt taget ut på att sända samma signal på två skilda ledare varav den ena är 180 grader fasvänd, det vill säga att plus blir minus & minus plus. När signalen kommer fram till en av-balanserare så vänds signalen rätt igen vilket ger en perfekt signal på originalet men i sin tur vänder alla störningar som kan uppkomma på vägen mot sig själva, så allt som inte fanns när signalen lämnade maskinen släcker ut sig själv & signalen blir lika störningsfri & fin som om den hade varit direkt uppkopplad utan kabel alls! ....sanning med modifikation, givetvis. Sen har vi ju iof kvaliten på själva kabeln åsså. Även om man slipper "distans-brus", nalle-surr & andra otrevligheter så kan kabeln fortfarande knapra frekvenser, så jag rekomenderar i vilket fall att satsa på en kvalitetskabel :-) Pax Vobiscum! Christian 0 Quote
joppa Posted September 28, 2004 Author Posted September 28, 2004 jag tackar och bugar! har tyvärr redan haft provet :-( 0 Quote
Christian van Caine Posted September 28, 2004 Posted September 28, 2004 Nedrans, men hoppas du kommer få nytta av det i framtiden i alla fall :-) 0 Quote
Luzer Posted October 31, 2004 Posted October 31, 2004 Här kommer en länk med oerhört nyttig läsning för den som vill lära sig mer. Står mycket om balanserat - obalanserat, groundloops och hur man kopplar ihop obalanserade system med balanserade och v.v för bäst resultat. Som Rotwang skrev...denna guide borde ingå i grundskolan :) http://www.rane.com/note110.html 0 Quote
joppa Posted November 10, 2004 Author Posted November 10, 2004 skulle bara tala om att det gick skitbra på provet! alla rätt bäst i klassen :-) 0 Quote
Recommended Posts