Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Finns det någon slags FireWire splitter som gör att man kan få två kablar från en kabel som sitter i FireWire uttaget på DV kameran?

Jag vill kunna sända live och samtidigt spela in materialet på datorns hårdisk. Jag använder Flash Media Encoder för att streama, där kan man visserligen spara ner materialet man sänder ut, men jag ska sända live i en liten bild. Och då blir även den sparade filen i samma storlek. Jag vill kunna spara ner i största storleken man kan få från kameran.

Jag har bara ett FireWire uttag på kameran, sedan S-video och RCA utgångar. Jag har även en EasyCap USB för RCA som jag kan pluggga i datans USB uttag men jag tycker att bilden blir brusig och den är inte lika bra som FireWire.,

Hur ska jag göra för att samtidigt kunna streama och spara ner materialet på hårdisken med bästa kvalité?

Postad

Är det för jobbigt att spela in på band istället?

Annars är väl en metod att har två datorer. Kamera till dator1 och dator1 till dator2. Detta kräver givetvis att du har fler än en FW-port på dator1

I övrigt har jag aldrig sett en splitter faktiskt.

Postad

Jag spelar också in på band, men det kommer att gå åt ca 4 DV band a 40 minuter och det tar tid att föra över till datorn efteråt. Jag vill börja rediga materialet direkt efter sändningen. Kan du förklara lite mera hur man gör med dator 1 till dator 2, kan man använda vilket redigeringsprogram man vill?

Det gör inte så mycket att man behöver två datorer, det blir mindre risk för att det skulle bli hack i inspelningen på hårdisken om man har en dator utan ett program som streamar samtidigt.

Postad

Ja alltså om jag inte missförstått tekniken så fungerar ett FW-kort som en splitter. Alltså det en FW-port får in sprids till andra FW-portar på samma kort. Samma princip som när du seriellkopplar FW-hårddiskar.

Nu har jag bara hört om detta och inte testat själv, så prova gärna innan och bekräfta, för jag kan som sagt ha fel.

Postad

Jag fick tips om en FW hubb kanske skulle funka. Är det någon som vet om det finns någon FW hubb med två utgångar, alltså man ansluter en kabel till vardera dator, så ska det även finnas en eller flera ingångar att ansluta DV kameran och andra FireWire saker till.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...