kvällensdebatt Postad 21 september 2008 Postad 21 september 2008 Tjena Hade tänkt mig föra över gamla VHS band filmer till datorn. Jag har S- video ingång i darton och gula,vita röda portar. Samt firewire ingång. Hur går jag jag vidare med deta om ajg vill ha in VHS matriel i datorn? Vilka kablar blir best att använda för bästa resultat? Måste jag ha Capture program för att föra över det? Tack för svar. MEST tacksam!!! 0 Citera
Kimster Postad 21 september 2008 Postad 21 september 2008 Har S-video "ingång" i datorn så får du bäst bild via den. Ljudet tar du in via RCA-ingångarna (röd-vit) ..och ja du måste ha ett capture-program som har stöd för dina ingångar. 0 Citera
ronnylov Postad 23 september 2008 Postad 23 september 2008 Kolla också så det verkligen är videoingångar du har och inte bara utgångar. En möjlighet annars är om du har en digital videokamera med analoga videoingångar (finns endast på vissa modeller) som du ansluter via firewire till datorn. Analoga TV-kort till dator brukar ha analoga videoingångar. Själv så har jag kopplat in min SVHS videobandspelare till mitt analoga TV-kort i datorn. 0 Citera
kvällensdebatt Postad 23 september 2008 Författare Postad 23 september 2008 Jo ingångar är det i datorn:).. Men en s-VHS bandspelare? vad är det? Är inte det en video? För jag vet att Hi8 band och Dv band kan man spela över till till darton via en bandspelare bara. istället för kamera. Finns det sådan till VHS? TACK FÖR SVAREN. HJÄLPTE! 0 Citera
ronnylov Postad 8 oktober 2008 Postad 8 oktober 2008 SVHS bandspelare är helt enkelt en vanlig videobandspelare med stöd även för formatet SVHS. Anledningen att jag nämnde det är att få vanliga VHS video har S-VIDEO utgång (de använder kompositvideoutgång istället) medans alla SVHS har S-VIDEO utgång. Har inte så stor betydelse i praktiken för VHS eftersom kvalitetsskillnaden mellan de olika anslutningarna knappt syns för vanliga VHS-band. Skillnaden mellan SVHS och VHS är ungefär som skillnaden mellan Video8 och Hi-8. Det finns burkar att köpa som kan omvandla analog video till DV-format som man tar in via firewire sedan i datorn men jag känner inte till någon videobandspelare med inbyggd sådan funktion. Ett annat alternativ är DVD-inspelare som man kopplar ihop med videon och sedan kopierar man DVD-skivan till datorn via datorns DVD-läsare. 0 Citera
Max_H Postad 8 oktober 2008 Postad 8 oktober 2008 JVC hade en bandare med både S-VHS och MiniDV i samma "låda". Den kunde, om jag minns rätt, köra ut S-VHS/VHS direkt ut via firewire. Dessutom hade den en fungerande förbättring av VHS-bilden (en simpel men faktiskt fungerande TBC). Vet inte om den kan finnas ngn stans som beggad. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.