Gå till innehåll

Stora problem med exportering av film till hv20

Recommended Posts

Postad

Jag har redigerat klart min film som nu ska föras över till hv20. Eftersom jag filmat i HD så har jag renderat ut en dv pal uncompressed fil och lagt in den i ett nytt projekt. Jag jobbar i Final Cut studio 2 men jag har även testat iMovie utan framgång.

I FCP snurrar Print to tape igång och filmen visas, min hv20 sätts på rec ochbörjar snurra men ingen bild syns på kamerans display. Inget syns efteråt heller. Jag har ställt in så hv20 visar "dv" ikonen istället för "hdv" ikonen.

Kan det vara fel inställning på filen jag renderat ut? Kan det vara fel på att filen ligger på en extern esataII hårddisk? Jag blir inte klok på detta.

Jag har dessutom testat en DVcam/miniDV bandare men det gick lika dåligt det. Har nu inte tillgång till den längre så om det går att fixa med hv20 blir jag lyckig.

Jätte tacksam för svar och hjälp!

MVH Jacob

Postad

Så här gör du:

På HV20 välj först CAMERA läget.

Meny

REC/IN Setup fliken

Välj HD STANDARD

Välj DV eller DV Wide

Ställ kameran i PLAY läget.

Tryck på FUNC. knappen, den under joysticken

Välj REC PAUSE och EXECUTE

Kameran startar då inspelning via Firewire och Pause.

Nu startar du Exporten i Final Cut.

/Karl Nilsson

Postad

Tack för ditt engagemang Beta75. Måste tyvärr meddela att felet måste liga någon annanstans. Provade exakt som du sa med både "print to video" och "edit to tape" men inget lyckades. Med Edit to video drar den igång, visar en svart ruta i två sekunder sedan blir rutan blå igen och den stoppas. Med print to video så spelas filmen upp men den "fastnar" inte hos kameran. Kan inställningarna vara fel på filen jag renderat ut? Att de inte helt stämmer överens med dv?

Hur borde jag rendera ut filmen? Kanske felet ligger där.

Tack så hemskt mycket för din hjälp, har sett att du kan dessa processer utan och innan i andra trådar.

mvh jacob

Postad

Förmodligen är felet inställningar i Final Cut.

Svårt att säga exakt hur det ska vara utan att se det framför sig.

Kolla i AUDIO/VIDEO SETTINGS i Final Cut,

prova med "Device Control Preset" Firewire PAL

Då hanterar Final Cut kameran som den DV-enhet.

Det var ett tag sedan jag exporterade men senast jag gjorde det så har det till HDV1080i och jag har för mig att jag startade inspelningen så videokameran manuellt efter att jag startat exporten i final cut. Dvs på kameran med pause/rec...

Ett alternativ kan vara att ta den Utexporterade filmen och lägga den i timeline i ett DV-projekt i iMovie och exportera till kameran där.

Brukar funka bra.

/KN

Postad

Det blev till att låna en iMac med iMovie och då fungerade det (med en DVcam/miniDV bandare). Kan felet ha något med min dator att göre eller med inställningarna hos FCP? Borde inte HV20 vilja fungera med iMovie isåfall? Det vill den inte nu i alla fall.

Inte lika brådskande längre men jag vill ju att hv20'n ska fungera som jag tänkt mig.

MVH jacob

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...