Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag funderar på att köpa en helt ny dator och börja videoredigera mina gamla VHS kastter och från videokameran, och har några frågor:

1, ska jag lägga mer pengar på minne, processor, grafikkort eller minne ? Vad kan ni rekommendera för komponenter som gör det hela kul att redigera stora videofilmer i datorn ?

2, Vad rekommenderar ni för videoredigeringskomponent, jag har för 2-3 år sedan provat Pinnacles Moviebox USB, men den var skit. Jag funderar på Canopus 50 för den kan man ha inne i datorn (ingen separat box), eller finns det bättre i samma prisklass ?

3, När jag använde Movieboxen så blev kvaliten jättedålig, jag redigerade i Pinnacle Studio 9, finns det bättre program som Capture filmerna i bättre kvalité, eller är Studio programmen bra ? Det kan ju bero på Movieboxen att jag fick dålig kvalité eller programmet eller båda två, är inte säker.

4, Hur många minuter ska man ha på en 4,7 GB dvd-skiva för att behålla bra kvalité ?

Tack på förhand!

MVH Freddeme

Postad

Du kan ha ca 90 min på dvd för att behålla full kvalité men jag tycker själv inte att jag ser någon förändring om jag lägger in 120min men enligt programmet komprimeras filmen mer när jag går över 90min

Kvaliten beror både på programmet du använder samt spelaren som du spelar upp på.

Själv köpte jag en vhs-dvd spelare där man kan dubba från den ena till den andra. Funkar kanon. Har även s-videoingång som jag kan koppla till vhs men får faktiskt sämre kvalite´den vägen.

Använder själv pinnacle och är mycket nöjd även om de flesta använder premiere.

Hur många kasetter är det?

Ska du köpa dator så fråga på datorbutik men jag skulle inte köpa mindre än 2 i ram och en dubbelprocessor men det är väll standard nu för tiden.

humlan

Hummelgårds Filmverkstad

Postad

Så Canopus 50 är okej att använda (funderar på att beställa under Sept-Oktober ?????

Jag funderar just nu på en dator:

INTEL XEON 3360 2.8GHZ

4GB minne

PALIT GF 8800 GT PCI-E 1 GB

Har grafikkortets storlek någon betydelse på videoredigering ?

/Fredde

Postad

Just Canopus 50 kan jag inte svara på om den är okej. Har inte använt den.

Du kommer nog kunna videoredigera med vilket standardgrafikkort som helst som följer med en dator i den kalibern. Men desto bättre kort desto bättre kommer du se på skärmen hur exakt filmen kommer att bli i färg/ effekter / osv. Det kräver ju även att du har en skärm som återger bra. Fråga på affären så kan de ge en skärm och grafikkort som passar.

Köp rejält med hårddisk på en gång. Jag har två st interna 450gig och 250gig. Utöver det kan man senare köpa externa.

Postad
Just Canopus 50 kan jag inte svara på om den är okej. Har inte använt den.

Du kommer nog kunna videoredigera med vilket standardgrafikkort som helst som följer med en dator i den kalibern. Men desto bättre kort desto bättre kommer du se på skärmen hur exakt filmen kommer att bli i färg/ effekter / osv. Det kräver ju även att du har en skärm som återger bra. Fråga på affären så kan de ge en skärm och grafikkort som passar.

Köp rejält med hårddisk på en gång. Jag har två st interna 450gig och 250gig. Utöver det kan man senare köpa externa.

Canopus 50 är en helt duglig enhet för RT A/D konvertering.

S-Video (DIN) som Composit (RCA) ingångarna presterar så bra man kan förvänta sig utav en A/D konverterares DSP i denna klass.

Med bättre grafikkort så kommer man att se en bättre återgivning av den exakta bilden ?

Njaa... vore fel att egentligen säga så då de "dyra" konsumentkorten tvärtom förfinar bilden i RT för att kunna återge en så bra bild som möjligt på en konsumentskärms panel.

Sen finns det absolut enormt bra kort med bra videoaceleration därute!

Nvidias Quadro serie är som gjorda för CGI och Video i prosumer klass.

Dock skall enbart videoströmmen förhandsgranskas i RT så rekommenderar jag en SDI-ut lösning från antingen AJA eller Blackmagic Design, vilket i sin tur kräver en SDI kompatibel monitor (dyrt). Eller om plånboken säger Nej till en SDI lösning, en enkel Composit / S-Video lösning från AJA eller BMD till anpassad CRT monitor.

I regel för en konsument som bara klipper eller bearbetar DV25 / HDV eller som i detta fall, digitaliserar sina gammla VHS rullar, så krävs inget extra i åtanke på grafikkortet.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...