02simond Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 Hej Vi har använt en Sony HDR-fX1 länge nu och kan den ganska bra. Vi har gjort en del projekt och alltid tyckt att materialet inte sett så farligt komprimerat ut. Problemet vi märkte när vi senast var ute och filmade var att det såg extremt komprimerat ut i datorn. Här är en stillbild från när jag pausat i fullskärm: http://www.nlstudios.se/ovrigt/komprimerat.png Majoriteten av alla frames ser så här mycket komprimerade ut! Hur kan det se så mycket komprimerat ut? När vi filmade detta hade vi väldigt hög shutter, men det ska väl inte påverka? Tack på förhand 0 Citera
kennethm Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 Är nog så att kamerans inbyggda brusreducering jobbar för högtryck just pga av dom snabba slutartiderna. 0 Citera
video_sync Postad 17 september 2008 Postad 17 september 2008 Teori: För hög slutartid vid för låg luminans nivå (Y) som träffar sensorn, som i sin tur aktiverat A-Gain (Om förvalt) som onödigt digitalt Y-gainat bilden. Även att optikens inbyggda ND-filter varit på en för hög nivå i detta samband. Någon har sedan innan förinställt kamerans inbyggda HW-brusreducering på OFF (Factory) eller låg nivå, vilket fått DSPn att släppa upp kvantiseringen av dessa frekvenser som sedan blivit för höga att jobba på för en bitström på 25 mbit / sek CBR (Antar att HDV 1080i använts) vid en upplösning på 1440x1080. Detta bedömer jag utöver de stora kvantiserings störningar som uppträder i din bifogade bild, dvs. de "fyrkantiga blocken". Att jobba med höga slutartider kräver bra ljusförhållanden, därav kan man på vissa kameror förlita sig på A-Gain som automatiskt vid behov varnar vid en ev. för låg luminans nivå. Eller helt enkelt, planera tagningen bättre. Stäng av A-Gain, anpassa bländaren på ett fast värde för att låta fram rätt ljus på rätt ställe i bilden, samt ND-Filter under starkt solljus. Som i eran tagning med personen på cyckeln skall Gain, slutartid, samt bländartal sättas på ett fast värde för bästa resultat. Om A-Gain eller A-Iris är aktivt, så hade sensorn själv bedömt om ljuset är tillräckligt eller inte på motivet beroende på motljuset i bakgrunden av personen, vilket hade lett till att A-Gain sätts på samt att bländartalet blir kortare när träd eller annat förbipasserande hindrar ljus från att träffa sensorn. Man får försöka hitta ett bra mellanvärde om man endast ska förlita sig på dagsljuset, samt att INTE alltid förlita sig på kamerans inbyggda varning för att sätta på ett ND-Filter. 0 Citera
02simond Postad 18 september 2008 Författare Postad 18 september 2008 Teori: För hög slutartid vid för låg luminans nivå (Y) som träffar sensorn, som i sin tur aktiverat A-Gain (Om förvalt) som onödigt digitalt Y-gainat bilden. Även att optikens inbyggda ND-filter varit på en för hög nivå i detta samband. Någon har sedan innan förinställt kamerans inbyggda HW-brusreducering på OFF (Factory) eller låg nivå, vilket fått DSPn att släppa upp kvantiseringen av dessa frekvenser som sedan blivit för höga att jobba på för en bitström på 25 mbit / sek CBR (Antar att HDV 1080i använts) vid en upplösning på 1440x1080. Detta bedömer jag utöver de stora kvantiserings störningar som uppträder i din bifogade bild, dvs. de "fyrkantiga blocken". Att jobba med höga slutartider kräver bra ljusförhållanden, därav kan man på vissa kameror förlita sig på A-Gain som automatiskt vid behov varnar vid en ev. för låg luminans nivå. Eller helt enkelt, planera tagningen bättre. Stäng av A-Gain, anpassa bländaren på ett fast värde för att låta fram rätt ljus på rätt ställe i bilden, samt ND-Filter under starkt solljus. Som i eran tagning med personen på cyckeln skall Gain, slutartid, samt bländartal sättas på ett fast värde för bästa resultat. Om A-Gain eller A-Iris är aktivt, så hade sensorn själv bedömt om ljuset är tillräckligt eller inte på motivet beroende på motljuset i bakgrunden av personen, vilket hade lett till att A-Gain sätts på samt att bländartalet blir kortare när träd eller annat förbipasserande hindrar ljus från att träffa sensorn. Man får försöka hitta ett bra mellanvärde om man endast ska förlita sig på dagsljuset, samt att INTE alltid förlita sig på kamerans inbyggda varning för att sätta på ett ND-Filter. ojdå, tack för väldigt utförligt svar. Försöker förstå så mycket som möjligt ;). När vi filmade så hade vi en Shutter på cirka 2000. Vi hade testat en del och tyckte att det lätt grymt med skarpa frames oavsett hur snabb rörelsen var. Antagligen är det ganska mycket overkill. Det borde nog räcka med cirka 300 i Shutter för att få ganska frysta frames. Vi kör alltid på manuella inställningar och använder i princip aldrig bild. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.