NDRSN Postad 13 september 2008 Postad 13 september 2008 För inte så länge sedan gick jag över helt till Mac världen och hittills är det nog ett av de bästa valen jag gjort på väldigt länge. Jag håller mest på med filmer/snuttar från spel och sådant men nu i höst ska jag gå en extrakurs som innefattar vinjetter och grafik för film och tv, för att bredda mina kunskaper lite. Jag jobbar i Adobe Premiere Pro och After Effects även om jag i det sistnämda har väldigt limiterade men växande kunskaper. Hur som helst, till problemet. Det jag vill är: • Ta ut ett antal skärmdumpar från ett spel i 60FPS - inga problem med det • Sätta ihop dem till en helt okomprimerad AVI alternativ använda en lossless codec om det blir snålt om utrymme. • Importera till Premiere för att börja leka på allvar. Det vill inte Premiere alls. Premiere låter mig inte importera något format alls. Jag har provat allt från okomprimerad, lossless, .mov .avi .mpg h264, x264, xvid, divx, huffyyuv, lagarith och fler som jag inte ens hade hört talats om innan. De meddelanden jag får är: Codec missing or unavailable. -När jag försöker importera ett helt okomprimerat klipp Unsupported compression in file. -När jag försöker med något annat, oavsett format. Jag har läst att det kan fungera att ändra från .avi till .mpg alternativt .mov men det har inte fungerat. Jag har fortfarande kvar min PC men jag vill verkligen inte ha den framme BARA för att få ETT program att fungera. Släng alla möjliga förslag åt mig, allting är värt att testa! Jag kan också tillägga att det fungerar att exportera från Premiere till de olika format som inte fungerar att importera. Detta har jag testat rätt enkelt med att bara slänga in en bild och göra den 5sek lång. Det som stör mig mest är att Premiere klagar över att en codec saknas när den inte ens är komprimerad med en codec. ALL hjälp är jag väldigt tacksam för. HIT ME! Btw, härmed välkomnar jag mig själv till det här forumet, hoppas att jag klarar av att stanna. =) 0 Citera
Rogge Postad 14 september 2008 Postad 14 september 2008 Det vill inte Premiere alls. Premiere låter mig inte importera något format alls. Jag har provat allt från okomprimerad, lossless, .mov .avi .mpg h264, x264, xvid, divx, huffyyuv, lagarith och fler som jag inte ens hade hört talats om innan. 1. Avinstallera alla ev installerade codec-packs. (Codec pack=ofta problem med redigering.) 2. Fungerar det inte nu, av-installera Premiere Pro och installera igen. 0 Citera
NDRSN Postad 14 september 2008 Författare Postad 14 september 2008 1. Avinstallera alla ev installerade codec-packs. (Codec pack=ofta problem med redigering.) 2. Fungerar det inte nu, av-installera Premiere Pro och installera igen. Då jag är fortfarande ganska ny i MAC-världen vet jag inte riktigt hur jag luskar reda på codec-pack, för jag har inget minne av att jag installerat ett sådant. Jag har bara använt VisualHub och AVIdemux för att komprimera filerna genom respektive programs "inbyggda" codecs. Jag har testat att installera om Premiere ett antal gånger. 0 Citera
Rogge Postad 14 september 2008 Postad 14 september 2008 O.k, vad händer om du fångar video från DV- eller HDV-kamera, kan du importera det du fångat? 0 Citera
Max_H Postad 14 september 2008 Postad 14 september 2008 Vi behöver mer info: Vilken version av MacOSX. Vilken version av Quicktime. Vilken version av Premiere Pro CS3 (vilken uppdatering). /Max 0 Citera
NDRSN Postad 14 september 2008 Författare Postad 14 september 2008 Vad händer om du fångar video från DV- eller HDV-kamera, kan du importera det du fångat? Det vet jag inte. Har ingen kamera med inspelningsalternativ. Har dock testat med iMacens inbyggda iSight och det fungerar. Vilken version av MacOSX. Vilken version av Quicktime. Vilken version av Premiere Pro CS3 (vilken uppdatering). MAC OS X 10.5.4 (Leopard) Quicktime 7.5.5 Adobe Premiere Pro CS3 Version 3.2.0 0 Citera
Max_H Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 De format som CS3.2 stöder är främst: De flesta Quicktime-baserade format, QT DV, HDV MPEG-filer, P2 Media (panasonic mxf), XDCAM EX (Sony). Vanlig QT Animation, QT MJPEG etc bör fungera utan problem. Däremot är PPro inte särskilt förtjust i: DivX/Xvid och de flesta varianter av h.264 format som finns. En del codecs kräver att FCP finns installerat eftersom de inte existerar i den "vanliga" Quicktime. Ex Final Cut's version av HDV-codecen kräver FCP. /Max 0 Citera
NDRSN Postad 15 september 2008 Författare Postad 15 september 2008 Mjo jag har läst det på lite olika ställen men faktumet kvarstår att inget av de format jag provat hittills, inklusive de format som Premiere gillar bäst fungerar. Ännu konstigare är att Premiere klagar över en codec fattas/saknas/är korrupt när det klippet inte ens har en codec / är komprimerat. 0 Citera
Max_H Postad 16 september 2008 Postad 16 september 2008 Det finns flera typer av okomprimerat, men om du exempelvis inte ens kan importera en Quicktime DV-fil så är det troligen något skumt med din Quicktime-installation. Om du har möjlighet att slänga upp ett jättekort klipp någonstans så kan jag testa på min burk (har iofs bara Premiere Pro CS4 installerat för tillfället, men kan i alla fall testa). /Max 0 Citera
NDRSN Postad 20 september 2008 Författare Postad 20 september 2008 Det finns flera typer av okomprimerat, men om du exempelvis inte ens kan importera en Quicktime DV-fil så är det troligen något skumt med din Quicktime-installation. Om du har möjlighet att slänga upp ett jättekort klipp någonstans så kan jag testa på min burk (har iofs bara Premiere Pro CS4 installerat för tillfället, men kan i alla fall testa). /Max Här kommer ett litet okomprimerat klipp. Okomprimerat på det sätt att jag laddat in x antal skärmdumpar i 60fps för att sedan bara använda Uncompressed valet i VirtualDub. LÄNKLÄNK 0 Citera
Max_H Postad 22 september 2008 Postad 22 september 2008 Kan inte heller importera den, samma felmeddelande, ska kolla om någon vet vad det beror på. Quicktime kan dock spela den, så det borde, åtminstone rent teoretiskt, fungera. /Max 0 Citera
NDRSN Postad 29 september 2008 Författare Postad 29 september 2008 Hur går det Max_H? Fått något svar från vilka du nu frågade? 0 Citera
Max_H Postad 29 september 2008 Postad 29 september 2008 Har inte hört ngt men alla i USA har varit extremt upptagna med att färdigställa CS4 så jag misstänker att den frågan fått låg prio hos utvecklarna... Kollar med dom igen... /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.