Adrijan Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Hejsan jag har fått ett jobb där jag ska jobba med vtr. Har inte riktigt förstått vad det betyder med antagligen att jag kommer att få lägga en material från red kameran till datorn för att jag tror att det kommer användas kort inte hårddisk. Är det någon som har gjort ett liknande jobb som kan berätta hur det var och om ni har några tips och vad man ska tänka på.. Ni får gärna berätta lite om red kameran eftersom den är ganska ny och vad man ska tänka på när man handskas med den. tack på förhand 0 Citera
Max_H Postad 4 september 2008 Postad 4 september 2008 Jag tror du hittar (mycket) mer info på RED's forum. /Max 0 Citera
vilcans Postad 7 september 2008 Postad 7 september 2008 Hårddisk eller minneskort lär inte spela så stor roll. Minneskorten rymmer mindre än en hårddisk, så man får kopiera över till dator oftare, och det är nog enda skillnaden. Jag körde med hårddisk när jag redigerade ett projekt. Man kopplar den till datorn och sen är det bara att kopiera över filerna. Innan det måste man lista ut det bästa workflowet. Jag råkade ut för att det som rent logiskt borde funka inte gjorde det, p.g.a. att all programvara som hanterade R3D-codecen var något så fruktansvärt buggig. Därför måste man testa i förväg så man vet hur man ska jobba sen. Kameran har jag inte hanterat, så den vet jag inte så mycket om. 0 Citera
Adrijan Postad 8 september 2008 Författare Postad 8 september 2008 tack för svaret! jag vet faktiskt inte om det är hårddisk eller minneskort men eftersom det är en novellfilm så borde det vara en hårddisk! 0 Citera
vilcans Postad 12 september 2008 Postad 12 september 2008 tack för svaret! jag vet faktiskt inte om det är hårddisk eller minneskort men eftersom det är en novellfilm så borde det vara en hårddisk! Längden på den slutliga filmen har ju inget med det att göra. Fördelen med hårddisk är att man kan filma längre innan man behöver tanka över till datorn. Om man har en dator på inspelningsplatsen så kan man ju tanka över material från minneskort allteftersom. Även om man filmar till disk är ju knappast så att man filmar i två veckor och tankar över materialet först efteråt. Man vill ju ha backup, så man bör tanka över till annan disk åtminstone dagligen. 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.