moax Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 hej! jag har en teknikfråga som gäller livesändning. om jag ska sända video från bolivia till en projektor i stockholm hur löser man det bäst med enklast möjliga medel. jag tror t.ex. inte att 3g är utbyggt i bolivia, speciellt inte om man tar sig till avlägsna platser. trippelband däremot finns utbyggt. alltså två frågor: 1. om man sänder från en mobil: hur konverteras videosamtalet så man kan blåsa upp det på duk i sthlm? 2. om man sänder från dator (ex. skype, msn): samma fråga som ovan vad tror ni om fördröjning o dylikt? vänliga hälsningar david 0 Citera
Kimster Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Spela upp video live på projektorduk med GPRS ? Mjaa, om du har en riktigt bra komprimering och stabil koppling till Stockholm så kan det kanske gå, om man nu inte har så stora krav på kvalitén på bild och ljud. Det kommer vara mycket fyrkanter som rör på sig om du vill ha något som helst flyt. TV-bolag i flera länder har försökt att köra det med blandade resultat. Ofta har det dött ut pga av kostnaden då det är dyrt att skicka data över GPRS. Komprimeringen görs lämpligast med en hårdvara, antingen en vanlig dator eller med en dedicerad encodermaskin (dyrt). Har inte stenkoll på den marknaden men det finns företag som nästan bara sysslar med sånt här och säljer lösningar med mjukvara och/eller hårdvara. För gratisätaren så kan det bli pilligt om man ska få bra en bra komprimering ihop med ett program som ska streama video. Fördröjningar, är allt från 5sek till minuten, lite beroende på hur trångt det är på linan och vad för streamlösning man har. Ju högre kvalité och ju mer flyt man vill ha desto längre fördröjning. (buffring) Så det hänger på hur hårt du kan komprimera ner videoströmmen, det ska ju dessutom ske i realtid om du ska "live'a", samt på uppkopplingens stabilitet. Bolivia ligger långt bort, mycket kan hända på vägen. Satellit är annars mitt svar. Lite mer komplicerat, lite dyrare kanske :) ..men mycket stabilare och bättre kvalité. Får du fram någon lösning så är jag gärna intresserad att höra dina erfarenheter. 0 Citera
video_sync Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Annat än gratis P2P lösningar kan bli en större kostnadsfråga. Enklaste metoden utan att behöva routa signalen via tredjepart är att köra sändningen från en så stabil uppkoppling som möjligt på plats. Inte den blekaste hur pass utbyggt DSL tekniken är i Bolivia, vilket isåfall skulle vara en potentiellt (halvsäker) metod. Komprimeringen av den råa videosignalen bör låtas göra av mjukvara då som redan sagts, hårdvarulösningar är extremt dyrt. Skype, MSN eller annan P2P IM programvara sköter komprimeringen av den ingående videosignalen i realtid. Skype använder exempelvis ett väldigt bra kodek från On2 Technologies (AFAIK). Om sändningen sker från ett ställe där möjlighet till fast uppkoppling inte finns, blir det genast mycket svårare. Mottagarparten är dock den lättlösta biten: P2P förbindelse (Skype, MSN, ICQ) --> VGA/DVI/HDMI ut --> Projektor. Inom jobbet sköter vi dagligen Live sändningar, dock med helt andra resurser samt budget. Har valt att använda oss utav BBC´s nyligen utvecklade format: DIRAC. 0 Citera
moax Postad 7 september 2008 Författare Postad 7 september 2008 tack båda två för gedigna svar! exprimenterandet pågår som bäst och kan avlägga rapport så snart en smidig lösning hittats. 0 Citera
Ricardo Postad 15 september 2008 Postad 15 september 2008 En sån här kanske kan va nåt? http://www.slingmedia.com/go/slingbox 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.