Mbro Posted September 13, 2004 Share Posted September 13, 2004 Jo det är så här att jag är mycket nära att inhandla min första digitala videokamera. Prisklassen jag hade tänkt lägga mig i är runt 4-6000. Jag har hittat en sony (240) som verkar passa mig men det är inte en dv. Formatet som används är D8. Eftersom jag inte är så high på det här ännu så undrar jag om det skiljer sig något i kvalité mellan dv och d8? Och i såfall hur mycket? Vad jag har förstått så är det samma antal linjer i upplösningen (500) på båda formattypern. Är det någon som vet lite mer? Tack på förhand 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Snuggels Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Som jag förstår det ska det vara samma kvalitet på Digital8 som på mini dv om det var det du menade. Skillnaden är att D8 kassetterna är större. Om det är någon skillnad på livslängd och dylikt vet jag inte. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted September 14, 2004 Share Posted September 14, 2004 Själva formatet i sig är det inte så stor skillnad på. Skillnaden ligger mer i kamerorna. MiniDV kamerorna är generellt sett bättre (i optik, ccd chip osv.) på grund av större marknad, fler aktörer, konkurrens och så vidare. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts