Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Som rubriken antyder söker jag en kamera för att filma fyrverkerier och det är allt kameran ska användas till. Jag har försökt med ett par olika enklare DV-kameror och det har aldrig blivit bra och nu vet jag lite mer exakt vad jag vill ha ut av kameran.

1, Vidvinkel. Så mycket som möjligt. Mindre än 30mm (motsv 35mm film) är ett måste och det är ok med någon sorts vidvinkaladapter.

2, Manuell fokus. Många kameror har svårt att hålla fokus på massa små prickar som flyger runt vilket gör att den söker mycket vilket blir fruktansvärt fult.

3, Möjlighet att ställa ISO (gain?) själv. Annars ställer kameran in högsta känslighet och allt blir bara massa brus helt i onödan. Brinnande metallsalter behöver inte förstärkas för att synas på film. När jag fotar fyrverkerier är det alltid med ISO100,

4, Så billigt som möjligt. Tyvärr har jag ingen monsterbudget så de finare kamerorna går bort. Jag letar efter något i storleksordningen 5000kr.

Resten bryr jag mig inte så mycket om.

Jag har bra koll på systemkameror men när det gäller film är jag helt vilse. Jag har försökt kolla runt lite men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Rätt många billigare kameror har motivprogram för fyrverkeri. Är de något att ha?

Tack på förhand.

Postad

Den verkar inte ha några av de egenskaperna jag efterfrågade men tack ändå. Ett tips är bättre än inget.

Men är det någon som vet hur bra motivprogramet för fyrverkeri som Canon har fungerar?

Postad

Jag hade hopats att det skulle få kameran att inte öka känsligeheten till max vilket de felsta kameror verkar göra när det blir mörkt vilket leder till en väldigt massa brus.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...