Piccolo Postad 27 augusti 2008 Postad 27 augusti 2008 Ett manus jag har arbetat på ett tag. Skriv gärna vad ni tycker! 1. INT LÄGENHET - DAG KLARA KLARA står i sitt sovrum och sliter ut kläder ur sin garderob. Hon suckar och stönar irriterat. 2. EXT STAD - DAG Klara står utanför ett skyltfönster till en kädaffär och tittar. 3. INT KLÄDAFFÄR/PROVRUM - DAG KLARA EXPEDIT Klara plockar på sig nylonstrumpor och högklackade skor. Hon tittar lystet på en kjol, tar den och går till provrummet. Klipp till att Klara står i provrummet med kjolen på. EXPEDITEN står utanför och tittar. EXPEDITEN Den sitter som gjuten på damen. Expediten går iväg och kommer tillbaka med en grön sidenblus. KLARA ** (generat) Men jag har ingen barm... EXPEDITEN *** (glatt) Det ordnar vi! Expediten plockar fram en behå med gummiinlägg. 4. INT BADRUM - DAG Klara står med en handduk virad om huvudet. Hon ser nervös ut och luktar sig under armarna. KLARA (bestämt till sig själv) Klara Alm. Du kommer inte att känna skräcken ikväll. 5. INT LäGENHET - NATT KLARA SIMON Klara bäddar sängen med nya lakan. Hon har nu på sig de nya kläderna. Klipp till att Klara står framför hallspegeln och målar ögonfransarna. Precis när hon är klar ringer det på dörren. Hon öpnnar dörren, där står SIMON. SIMON (glatt överraskad) Du är hemskt söt. Klara ser fundersam ut, sedan ler hon. KLARA Vet du att folk brukade säga om mig därhemma att sågverkarns fula dotter hade den leaste käften. SIMON Nu är hon inte ful längre. Så käften kanske blir snällare. KLARA (eftertänksamt, ledset) Det är just det som är frågan. Simon böjer sig fram och kysser henne. 6. INT KONSERTHUS - NATT SIMON KLARA STATISTER Klara och Simon sitter tysta och tittar och lyssnar på hur orkestern spelar. De ser båda djupt koncentrerade ut. 7. STAD - NATT Klara och Simon håller varandra i handen och promenerar sakta längs en gata. De småpratar om ingenting särskilt. SIMON När jag hörde symfonin första gången tänkte jag att vågen inte kan dö eftersom den aldrig blir personlig. Förstår du? KLARA Ja. Jag tror att personlighet mest är försvar. Det är därför jag har en sådan stark och utpräglad. Simon kysser Klara passionerat. Folk tittar men de verkar inte bry sig. 0 Citera
SweHanzon Postad 28 augusti 2008 Postad 28 augusti 2008 Lite svårt att förstå vad det egentligen handlar om, men om inte annat måste jag säga att jag älskar dina repliker =) "Den sitter som gjuten på damen" Instant classic =D 0 Citera
Mister Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 hmm... ja du... hade som prov en gång att skriva en manusversion utav samma avsnitt ur boken "simon och ekarna" som du tydligen gjort här likaså.... 0 Citera
ContraKarlsson Postad 3 september 2008 Postad 3 september 2008 Måste säga att det är det mest underliga jag läst under min långa, men tystlåtna tid här på Voodoofilm. Man förstår inte så hemskt mycket, men man gillar det! Är det här ett utdrag ur manuset eller börjar det så här? Man förstår ju att dom, om inte träffats, iallafall samtalat med varandra förut. Deras relation är fascinerande, och jag skulle jättegärna läsa mer! Så om du har mer att dela med dig av, min nyfunne vän, gör så ;) 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.