mystream Postad 26 augusti 2008 Postad 26 augusti 2008 Hej, väldigt uppskattat om någon har lusten och viljan att läsa igenom detta kortfilmsmanus och komma med lite snabb feedback. Vill att folk ska få en egen uppfattning men det jag har siktat mot är en svart komedi och när jag ser bilderna och filmen framför mig kan jag erkänna att det är lite Roy Andersson inspirerat. Dock kanske inte lika "extremt" som hans filmer. Ta gärna en titt och all feedback uppskattas enormt mycket. mvh Andreas EidhagenAnderssons_Sista_Dag.pdf 0 Citera
MattiasA Postad 30 augusti 2008 Postad 30 augusti 2008 Mycket jag gillar med det här manuset! Exempelvis idén att förlägga det hela i ett företag som tillverkar studsmattor och hoppborgar är klockren, mycket kreativ! Ger hela filmen precis rätt ton. Det som jag skulle föreslå att slipa på är, som du tidigare nämnt, Erics känslomässiga resa där varje steg visas visuellt. En tanke skulle vara att visa förändringen i tre steg. Först visa vad som är problemet, dvs den insikt som Eric ännu inte har. Sedan visa hur han sakta börjar inse, och till sist hur han fullständigt anammar insikten. Min känsla kring ditt manus är att steg 1 till viss del saknades, fick ingen tydlig känsla för den insikt som Eric saknar. Skulle också gissa att detta kan vara anledningen till att du hade vissa svårigheter med att visa den slutgiltiga förändringen visuellt. Måste först visa problemet innan vi kan visa upplösningen. Mina förslag, bara för att ge lite idéer. Filmens tema: Ibland måste vi släppa taget om något, även om det tidigare gett oss mycket glädje, för att undvika stagnation och kunna gå vidare. Detta är den insikt som Eric saknar. Inledning: Två män i vita rockar hoppar i ett hoppborg. De skrattar och krockar in i varandra så att rockarna fladdrar. ERIC sticker in huvudet i 'porten'. De bägge männen ser honom. Slutar hoppa. Blir allvarliga, tittar i sina pärmar. Eric går upp i hoppborgen och börjar hoppa. Han är gravallvarlig. Ger instruktioner om korrigeringar ("Öka gastrycket till 20 kilopascal") Han gör en kullerbytta. Mer instruktioner. Fortfarande gravallvarlig. Hoppar som en kanin från ena sidan till den andra. Gravallvarlig. Krockar in i väggen. Mer instruktioner. - Steg 1. Illustrerar hur något som borde vara roligt och leksamt har blivit ett tråkigt jobb för Eric. Han har inte förstått temat. Låter oss också lära känna Eric och hans vardag innan han blir avskedad. De två männen frågar om Eric vill hoppa idag. Eric harklar sig. Kommer med en ursäkt som alltid. De två männen tittar illmarigt på varandra. - Eric är rädd för höjder, och mer fundamentalt, rädd för att ta sig ut på nya äventyr. Förbereder också hoppet från taket i slutscenen. Eric är kort och irriterad mot sin fru. - Erics liv har stagnerat, vilket också påverkat deras äktenskap. Eric blir avskedad av Krister. - Inciting incident. Inser att jag tidigare sagt att denna inte är kritisk. Här skulle jag dock föreslå denna struktur så att vi kan få lära känna Eric både före och efter. För egen del skulle jag också tycka att själva avskedandet kunde vara underhållande att se. Låter oss lära känna antagonisten i en dramatiserad situation (så att vi kan få tycka riktigt, riktigt illa om honom.) Senare (efter Eric satt igång elden), branden sprider sig in i lokalen med hoppborgar, där det står sex uppblåsta borgar. Elden når den första, som SWOSCH, försvinner på mindre än tio sekunder. Eric hittar en filt, försöker desperat bekämpa elden. SWOSCH. Borg två borta. Eric svettas, kämpar. SWOSCH... Trean. och plötsligt... Eric börjar skratta... ett långt, befriande skratt... låter filten ta fyr och KASTAR DEN på borg 4. SWOSCH. Tar upp en brinnande bräda och kastar på femman. SWOSCH. En bräda till på sexan. SWOSCH. Tittar sig omkring på infernot. Inser plötsligt... Elin! Springer ut ur rummet. - Steg 2. Illustrerar hur Eric kämpar för att hålla taget om något som egentligen knappt längre existerar, luftslott. Börjar så smått förstå temat, lär sig släppa taget och inse det futila i att kämpa för något som inte längre ger honom någon glädje. Springer upp på taket. Elden på väg att sluka honom. Han KASTAR SIG UT från taket. Armarna utbredda. Vinddraget i ansiktet. Total njutning. - Steg 3. Illustrerar hur han släpper taget fullständigt. Släpper greppet om sin trygga, tråkiga värld, redo för större äventyr. Landar, kramar om Elin. "Bungyjump. Älskling, vi ska bygga hopptorn." - Ny fas i livet, nytt företag. Knäpper Krister på näsan. ------------ Något sådant, som sagt, bara lite idéer. Och om jag mumlar i nattmössan som vanligt, bara klicka på ignorera. Ha det! /M 0 Citera
mystream Postad 2 september 2008 Författare Postad 2 september 2008 Hej, tack för all feedback. Tror du har helt rätt angående hans utveckling. Ska garanterat jobba mycket mer med att presentera att han fortfarande är beroende av sitt jobb men ska nog försöka baka in detta i befintliga scener. Till exempel att han säger till Elin, nu finns det inget mer att leva för. Kanske att de anställda i fikarummet ställer frågande: Men vad ska du göra nu? Du har ju aldrig lämnat kontoret? Det gör nog att jag inte behöver lägga till så många scener. Sedan tänkte jag nog försöka presentera hans rädsla för att prova nya saker på liknande sätt. Kanske att det syns i utbildningsfilmen. Men som sagt, tror verkligen du satte huvuden på spiken om att det är presentationen som saknas av problemet eftersom jag själv känner att hans utveckling är ganska tydlig i slutet, dock hjälper ju inte det någon om det inte presenteras ordentligt. tack för svaren, vem vet, kanske dyker upp en ny version om inte allt för lång tid. mvh Andreas Eidhagen 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.