Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Funderar på att slänga iväg lite ansökningar till små filmjobb. Vad förlorar man på det? Just det; inget! I princip borde man ju kunna gör auditions bara för skojs skull.

Men jag är fortfarande lite rädd för att framstå som en idiot, så jag pratar lite mer först.

Vad skulle ni säga, utifrån erfarenhet eller fingertoppskänsla krävs för att få jobba som produktionassistent, få roller i reklamfilmer, kortfilmer osv?

Tips om andra lättare tjänster man kan söka mest för att bygga lite erfarenhet?

Tacksam!

Postad

Hej, jag har själv ingen utbildning eller erfarenhet men skickade förra året ut 20 st till olika större och mindre produktionsbolag i skåne med länkar till min showreel som såg ut ungefär såhär då http://www.storfilm.se. De flesta svarade mer eller mindre trevligt att de tyvärr inte kunde erbjuda någon praktik/jobb men att de uppskattade mailet. Däremot så var svaret från http://www.autoimages.se/startsidan/ positivt och jag fick iallafall jobba hos dem i knappt två månader med att enbart capture'a och organisera en massa timmars material från deras projekt. Även om arbetsuppgiften inte va så stimulerande så fick jag lite betalt och framförallt erfarenhet om hur man jobbar i branschen och jag ska helt klart skicka iväg minst 20 nya mail den här månaden, men då också till bolag i köpenhamn.

Postad

Det låter ju jättebra.

Vad var titeln på dina tjänster då?

Och du sök inte på någon specifik annons heller?

Du skickade mest en ansökan och framstod som en bra, brinnande kille?

Är lite sugen på vad man specifikt kan bidra med. Har inte körkort heller.

Postad

Nej alltså nån titel hade jag väl inte egentligen, det jag gjorde var ju lite av ett skitgöra egentligen men jag njöt i fulla drag bara av att sitta i deras coola studio. Det vi kan konkurrera med är som jag förstår de vår villighet att jobba sämre tider och för lite lägre lön än utbildat eller professionellt folk inom branschen kräver samt att om man bara visar lite glöd och vilja att lära sig så blir de mer och mer intresserade av en.

Jag har tyvärr inte heller körkort men de finns nog många såna här små uppgifter man kan börja med att göra. Tror inte det finns många platsannonser i den här branschen men mailar man och trycker på med sitt brinnande intresse tror jag man kan få dem att komma på att de faktiskt skulle behöva lite extra hjälp med något

Postad

Att skriva smöriga/bra/glödande ansöknignar är nog inga problem, bara jag vet att det inte krävs något specifikt så att jag blir bortsorterad direkt...

"Hej, jag heter Ralph och brinner verkligen för film. Söker tjänsten som produktionsassistent/runner. Suger jättebra."

Postad

Jag har jobbat en del på stora produktioner och det man måste göra är att skaffa kontakter innom branchen. att få ett jobb (med betalt) är ganska svårt om man inte har någon erfarenhet eller kontakter. jag jobbade gratis (praktik som det kallas) i tre veckor på en långfilm och lärde känna lite folk och genom dem (de var väldigt nöjda med min insatts) fick jag ytterligare jobb och kontakter. Jag vill dock varna för praktikträsket som en del hamnar i. Branchen har en tendens till att utnyttja gratisjobbare och det är fel. personligen anser jag att man inte ska "praktisera" på mer än en eller två produktioner innan man kan kräva lön (bortsett från om man går en utbildning Tex. filmarbetalinjen i Trollhättan som syftar till ett mer avancerat jobb som passare, B-foto eller atributör osv.). naturligtvis finns det fördelar om man bor på orten som de ska spela in på (då behöver inte produktionen betala för hotell/boende) och att man har körkort. Se dock upp med försäkringar, om man inte är anställd hos bolaget eller går på en skola så är man inte försäkrad vilket innebär att man inte får någon ersättning om man skadas eller skadar någon (om man råkar putta omkull kameran så täcks inte det om man inte är försäkrad), så prata med produktionsledaren/lineproducern om det så fixar de i regel det!

Postad

Maila eller ring till det närmaste stora regionala filmcentrumet (Typ film i väst) eller direkt till bolagen, där brukar man kunna få respons. men ibland behöver de inga praktikanter och då är det så!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...