Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Har köpt en 35mm objektiv (twoneli 35mm) till min Hv30 och kör på manuell focus.

Om jag filmar tex en person som går mot mig så måste man ju hela tiden ändra focusen för hand, och det är ju inte det lättaste.

Jag är ny på området, man kanske inte skall använda manuell focus när man filmar rörelser eller?

Köpte min adapter för att komma närmare "film look"

Postad

Jo du måste hela tiden vrida på objektivet, eller om du köper en sk. follow-focus, då vrider du på den istället, kan man väl säga.

[ Läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Follow_focus ]

En sån enhet gör det lättare att fokusera, men du kan inte få det automatiskt, eller, kan o kan, man kan väl säkert bygga någon liknande enhet som i systemkameror kopplad till en motor som automatiskt ställer in fokus...

Men det är därför man får träna mycket, och tillslut efter en del träning så kan man få till det ganska bra, så bästa sättet är att öva så att du har stenkoll på hur du ska vrida o vända grejerna :)

Det underlättar om man tränar upp sitt ögonmått också, så att man kan ta ut avståndet hyffsat bra om en person kommer emot en.

/S

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...