William Johansson Postad 15 augusti 2008 Postad 15 augusti 2008 Hej! Har någon något bra förslag på hur man på bästa sätt ställer in bilderna på en xha1 och en mx2 så att de blir så lika som möjligt. Det ska användas i trekameraproduktioner med låg budget och snabbt arbetsflöde. Klipps med multicam i Premiere (fantastisk funktion!). Antar att det är enklast att få xha1en att bli lik mx2an. Vilket ju bara är lite tråkigt eftersom att mx2 är en sämre kamera. Tanken är att använda en xha1 som helbildskamera. Den andra xha1 för att plocka när- och halvbilder. Samt mx2an riktad mot programledaren. Men andra ord så är det bara xha1 nr två som är "bemannad" medan de andra två står på stativ. Är detta ett bra upplägg. Någon som har förslag på bra metod för att lyckas synka kamererna på bästa sätt? /W 0 Citera
OlleL Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 eftersom kamerorna är samma märke så skiljer de två olika bildsensorerna inte allt för mkt från varandra i färg så jag skulle satsa på ställa samma vitbalans och samma bländartal. 0 Citera
Kranen Postad 17 augusti 2008 Postad 17 augusti 2008 Det löser sig nog om ni gör som OlleL skrev och filmar i SD med XLH1-kamerorna. 0 Citera
William Johansson Postad 19 augusti 2008 Författare Postad 19 augusti 2008 Tack för era svar! Jag satte slutligen mx2an på originalinställningar + 16:9 Och Xha1an med black=strech + cine2. Vitbalansen på glödljus på alla kameror. Samma bländare. Blev helt ok. mx2an får den "enklaste" vinkeln. Vad jag tyckte var mest spännande var att xha1an var ljusstarkare än mx2an med originalinställningar. Båda som dv och hdv. /w 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.