Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Nu är HV30:n i handen å jag har setat hela eftermiddagen/kvällen å försökt å få ordning på capturandet av HD-material. Premiere 2.0 verkar inte vilja captura för mig. Då använder jag istället CineForm å fixar ner materialet i små nätta filer som blir 20 Mb per sekund :) Dessa går att kolla på i Windows MediaPlayer (dock inte i VLC-player) men när jag importerar dem i Premiere 2.0 så blir det bara en grön ruta i previewfönstret. Ibland flimmrar den mellan grönt och svart och ibland är det ett långsamt blinkande mellan grönt och svart. Ljudet låter normalt. Vad är det frågan om? Är det Cineform som drar ner materialet i ett format som Premiere inte gillar eller?

Tacksam för svar.

/D

Postad

Är osäker på om det ska vara problem med 2.0 av PPro och HV30 - borde fungera. HV30 fanns dock inte när PPro 2.0 släpptes. Det KAN vara så att du installera någon codecpack (har du en sådan, ex K-Lite, ta bort den) eller annan MPEG2 dekodande mjukvara som lagt sig "före" i Windows-avkodningskö och därmed använder Premiere Pro "fel" MPEG2 dekoder.

Cineformpluggen bör också fungera, jag antar att det ör en trial? Flimmer med den brukar bero på att installationen inte fungera till 100% - är PPro installerad på C:/Program/Adobe/Premiere Pro?

Filerna bör bli mellan 9 - 14 megabyte/sek i 1440 x 1080i.

Testa att göra capture med HDV Split och importera M2T-filerna direkt till PPro för att se om det fungerar. http://strony.aster.pl/paviko/hdvsplit.htm

/Max

Postad

Nåt K-lite känner jag inte till. Mjo, det är en trial av Cineform. Njae, det är installerat på C:\Program files\Adobe\Premiere Pro.

Dom där M2T-filerna som Splitprogrammet spottar ur sig vill Premiere inte veta av...

Postad

Jag formaterade om hela datorn och drog in PPro 2.0 igen å ProspectHD och NU! syns bilden när jag importerar HDV-klippen :) Det va säkert nån codecprioritering som bråkade, som du antog. Det fungerar dock fortfarande inte att captura videon direkt i PPro. Jag kan playa och spola bandet men själva recordknappen är brun...

Nu är det väl bara att dyka in i den underbara världen med att redigera HDV :-O

...

Jag har en Pentium 4 GHz med 4 Gb i RAM och hyggliga 500Mb-diskar och kör XP...hur lång tid ska det ta att rendra ut HDV-material då? Jag testade med en film på 20 sekunder och exporterade ut den med Export i PPro, inga fancy komprimeringar osv. Det tog ca 4-5 minuter att rendera och filmen blev 125 MB. Är det en normal tid eller borde jag förvänta mig snabbare/långsammare åtgång?

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...