Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hejsan!

Jag har ganska nyligen fått en sony handycam videokamera.

Jag tycker att det är jätteroligt att filma, mycket för att jag sportar och kan därför göra teman genom sporten. Jag har lyckas göra en ganska lyckad film, och har nu fått förfrågningar om försäljning inom klubben. Jag har bestämt mig för attt jag inte tänker sälja denna film, men jag håller på med en ny film nu, som ska bli mer seriös.

-Jag funderar mest på musik. Denna filmen som jag tänkt att sälja kommer jag ju tyvärr inte kunna kontrollera spridningen på. Trots att försäljning är inom klubben kan jag ju inte veta vart den kan dyka upp. Kan man ha med musik man köpt? Skivor eller liknande man köpt? Eller inte köpt :) ? Kan man typ bli stämmd eller är det inget att oroa sig för. Det är ju trots allt bara en idrottsförening!

-Är det någon som skulle kunna ge mig några andra råd om hur en bra framtida film skulle kunna se ut? Kan man till exempel filma inne i en affär? Någon som vet bra miljöer att filma i? Vart man får tag i musik man får använda i filmer? Eller ljudeffekter?

Snälla svara på detta, jag vill jättegärna veta!

[highlight]//Poloman[/highlight]

Postad

Det beror på. Rent juridiskt kan du inte använda så värst nånting i musikväg så fort du sprider det utanför din egen närmaste krets, typ familjen.

Å andra sidan, inom en sluten krets kanske det inte kommer till allmähetens kännedom? Men skall du vara säker och vara laglig kan du inte sälja filmen med musik ur den egna skivsamlingen om du inte har frågat om lov att göra så. Även om du betalt för dina skivor.

Å andra sidan, spelar de bara fotboll eller finns det nått band i omgivningarna som kanske skulle vilka få lite spridining av sin musik?

Postad
Det beror på. Rent juridiskt kan du inte använda så värst nånting i musikväg så fort du sprider det utanför din egen närmaste krets, typ familjen.

Å andra sidan, inom en sluten krets kanske det inte kommer till allmähetens kännedom? Men skall du vara säker och vara laglig kan du inte sälja filmen med musik ur den egna skivsamlingen om du inte har frågat om lov att göra så. Även om du betalt för dina skivor.

Å andra sidan, spelar de bara fotboll eller finns det nått band i omgivningarna som kanske skulle vilka få lite spridining av sin musik?

Hmmm... Nåt att tänka på! :)

Tack för hjälpen!

Postad

-Är det någon som skulle kunna ge mig några andra råd om hur en bra framtida film skulle kunna se ut? Kan man till exempel filma inne i en affär? Någon som vet bra miljöer att filma i?

[highlight]//Poloman[/highlight]

Om du ska filma i en affär är det smartast att skaffa tillstånd. Enklast är ju att bara fråga om lov i affären, eller vilket ställe det nu är du har tänkt filma på.

Sen om du frågar om bra miljöer att filma på, kan inte jag svara. Du behöver bara tänka ut en bra handling, och utefter det tänka ut vilka miljöer som passar bäst för just dom scener du ska ha.

Lycka till.

Postad

Jag kan tipsa om två sajter med musik. Jag hittade dessa nyligen, men har redan använt Jamendo för musik till en film jag jobbar med.

Jamendo: Musik med Creative Commons-licens. All Creative Commons-musik är fri att kopiera, men inte att använda hur som helst. Om licensen säger något om "derivatives" så gäller det även film. "No derivatives" betyder att du inte får använda musiken i en film utan lov. (Om filmen ska vara offentlig förstås.)

ccMixter: Detta är en sajt som låter användarna ladda ner och mixa om låtar. Jag tror att man får använda all musik här (Creative Commons-licens utan "no derivatives"-klausul), men jag har inte kollat licenserna än, så lita inte på att det är så.

Och så har vi Freesound som har ljudeffekter med Creative Commons-licens.

Samtliga Creative Commons-licenser kräver att man ger credit till upphovsmannen. Vissa kräver att man inte använder materialet i ett kommersiellt sammanhang.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...