Gå till innehåll

Intercut


Hagwall

Recommended Posts

Intercut är korsklippning mellan två scener. Det har lite olika användningsområden men det kan användas då två scener utspelar sig samtidigt. Då kan man beskriva vad som händer under samma sceneheading utan att tvinga på klipp utan att lämna det till regissören.

 

Tex,

INTERCUT - MITT HUS / DITT HUS - DAG

 

JAG sitter och petar i maten utan att egentligen äta. Jag går iväg med tallriken och slänger maten i papperskorgen och plockar fram lite skräpmat ur frysen och stoppar i micron.

 

DU sitter och häver i dig maten likt en grävskopa. Du går och sköljer av tallriken, ställer disken på diskbänken och sätter på lite kaffe.

 

INT. NÄSTA KLIPP - DAG

 

Nu är det upp till den kreativa kraften att avgöra var klippen ska vara. Så att klippa fram och tillbaka är då Intercut.

 

Annars är det vanligt att använda i telefonkonversationer.

 

ha det,

 

jon

 

ps. för övrigt så anser jag att man i största möjliga mån ska utelämna tekniska instruktioner i manus, då det ofta kan störa flytet i läsupplevelsen. ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...