Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej

Det är så att jag nu har tagit studenten, och planerar att börja högskola. Jag har redan planerat gå civilekonomprogrammet nu till hösten, men det är så att jag alltid haft som en dröm att bli filmregissör.

Grejen är att jag gärna skulle vilja gå filmregi linjen, men nu tänker man ju på vilken enorm konkurrens det verkar inom det området. Så det är därför jag är känner mig lite osäker att satsa på det. Tänk om man utbildar sig till det och inte lyckas "slå igenom" liksom...

Jag känner dock att jag har väldigt lätt att se framför mig hur en scen skall filmas på bästa sätt och jag tror jag även har väldigt bra fantasi och kreaktivitet vad gäller olika film-storys och handlingar. Att se på film är givetvis ett av mina största intressen.

Vad tycker ni då, är det värt att satsa på detta, som filmregissör?

Ge gärna era tankar!

Mvh Christopher

Postad

Säg att du skriver ett manus och skickar iväg till lite producenter. Är det ett grymt bra manus så tror ditt val av högskoleutbildning inte spelar så stor roll.

Skola är inte det ända sättet att lyckas.

Postad

Jag håller med. Du behöver inte plugga film för att lyckas. Jag hadde alldrig hållit i en filmkamera för ett halv år sen och nu har jag gjort 1 musikvideo och håller på med 2 st till.

OBS!!! Betalda uppdrag :)

Postad

Jag skulle säga att du har två vettiga alternativ:

1. Gå ekonomlinjen, och syssla med film på fritiden. Om du tröttnar på film kan du alltid få jobb som ekonom. Om du fortfarande vill satsa på film senare har du massor av möjligheter. Att ha en bakgrund inom något annat än media är en tillgång när man gör film. Man måste ju ha levt lite för att ha något att berätta. Det blir väldigt trist om all film görs av folk som pluggade media på gymnasiet för att sedan direkt plugga film.

2. Gå filmregilinjen (om du kommer in). Det är aldrig fel att satsa på det man egentligen vill. Om det visar sig att du inte kan livnära dig på det sen så kan du ju jobba med något annat eller gå tillbaka till skolbänken och plugga ekonomi.

Postad

Svårt att bli filmregissör i Sverige. Om det bara är just det yrket som lockar inom film är det nog bättre att satsa på ekonomi.

Men, (såhär tänker jag personligen) om du brinner för film och känner att det vore väldigt inspirerande och spännande att jobba med film i allmänhet, kanske mindre jobb inom produktioner till en början, med filmregissör som slutmål - då tycker jag absolut att du ska satsa på det.

Man kan inte jämföra jobben ekonom och regissör. Det ena är ett rutinmässigt kneg, det andra är kärnan av en konstform man måste brinna för.

Postad

tack för era svar!

ang. ditt inlägg "Usarpe89" så skall jag jag absolut börja skriva på ett filmmanus, jag har alltid gillat att skriva berättelser osv. så det ska bli roligt, kanske jag även laddar upp det här när det är klart, så kan ni bedömma:)

ang. Vilcans och Zux:s inlägg så tror jag också att regissör handlar mer om talang och känsla och inte så mycket att man går på speciella skolor och pluggar till det osv. Man måste på nått sätt redan från början ha känsla för det om det ska bli bra.

Hur gör ni? Har ni jobb eller studerar vid sidan av heller lever ni på film helt och hållet?

Postad

Jag gick gymnasiet tre år på Film & Musikgymnasiet i Norrköping. Inriktning film. Lärde mig inte sjukt mycket men det gav tid till att öva och hålla på med egna filmprojekt. Det absolut bästa med skolan var att man träffade likasinnade. Vi började filma massor ihop utanör skolan och direkt efter gymnasiet hade vi skaffat oss meriter och kontakter genom våra filmer så vi kunde starta ett aktiebolag ihop och börja leva på filmskapande på heltid. Ta-daa! Det är min historia det!

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...