Hans Postad 7 augusti 2008 Postad 7 augusti 2008 Hej hej! Jag har en liten fråga angående olika format och dess skillnader. Jag capturar i HDV Capture i Premiere Pro CS3 nu (från min kamera Canon HV30), vilket ger en grym kvalité. När jag exporterar har jag använt media encoder - H.264, 1280x720, vilket fungerar utmärkt. Om jag vill använda mitt filmaterial till ett ändamål som inte stöder HD, spelar det någon roll om det är inspelat till kameran i HDV eller ska man spela in i vanlig DV? Frågan är med andra ord, om jag exporterar min film som är filmad i HD med file/export/movie, ger det samma avi-kvalité (och typ?) som om jag skulle få om det var filmat med dv från början och exporterat. Hoppas ni förstår vad jag frågar efter :-) /Hans 0 Citera
Max_H Postad 8 augusti 2008 Postad 8 augusti 2008 Du får en codeckonvertering vilket för det mesta ger en försämring. Oftast inte synbar dock. Testa vad som ger bäst resultat: - Exportera en DV-fil från ett HDV-projekt. - Importera HDV-klippet till ett DV-projekt och sedan exportera. Är osäker på vad som är bäst faktiskt. /Max 0 Citera
video_sync Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Du får en codeckonvertering vilket för det mesta ger en försämring. Oftast inte synbar dock. Testa vad som ger bäst resultat: - Exportera en DV-fil från ett HDV-projekt. - Importera HDV-klippet till ett DV-projekt och sedan exportera. Är osäker på vad som är bäst faktiskt. /Max Det absolut bästa är att direkt nedsampla projektet från tidslinan. Dvs. direkt exportera ut en, i detta fall, DV25 fil från HDV projektet. Om man först exporterar / renderar den färdiga HDV klippningen till en HDV ström, så kompileras det en förlust, sedan skall HDV projektet in i ett SD-DV projekt och därefter komprimeras för slut / distributions medium, vilket är en onödig process, och absolut meningslöst när möjligheten finns att komprimera redan innan en första HDV Master skrivits ur projektet. Man skall alltid ha i åtanke att HDV tillhör MPEG-2 tekniken och kräver därav en enorm uppsikt och god hantering under hela postprocessen. 0 Citera
Max_H Postad 9 augusti 2008 Postad 9 augusti 2008 Min idé var mera att importera HDV projektet med auto-scale funktionen, som automatisk skalar ner saker. Generationsförluster för MPEG2 är av ondo. /Max 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.