Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Ok. Jag vet att jag börjar bli lite av en "Pain in the A-------" med mina frågor men vill verkligen lära mig det här med video format o.s.v.

Jag har en HV30 och jag brukar filma i HD1080 som jag tror innebär 1440x1080 (1:33 pixel aspect ratio)

Om jag ska importera klippen till After Effects och bara släpper klippet över Comp Settings knappen så blir kompet 1440x1080, Aspect Ratio 4:3 och pixel aspect ratio 1,33.

Rutan ser ihoptryckt ut och för att få den att se ut som den ska så måste jag välja i Comp Settings 1920x1080, 16:9 och square pixels.

Så mina frågor är:

1. Vad innebär allt det här?

2. Hur påverkar det min video när den ska spelas på TV?

3. Kommer den att se ihoptryckt ut?

4. Använder TV 1,33 pixel aspect ratio?

Mvh/Pablo

--------------------------------------------------------------------------------

http://www.yablo.se

Postad

HDV är mycket riktigt 1440 x 1080 men spelas upp som 1920 x 1080 då bilden "stretchas" med 1.33 horisontellt. För att se det korrekt i AE måste klicka på "Toggle Pixel Aspect Ration Correction" knappen i Comp-fönstret. Då ser allt korrekt ut, men det kan synas vissa "artifacts" i diagonala linjer. Framför allt i text och grafik. Dessa "artifacts" brukar dock inte synas i den färdiga filmen utan endast i AE.

I den färdiga filen/filmen finns sedan en "flagga" som talar om för olika mediaspelare hur filen ska spelas upp (funkar dock inte alltid, då får man ställa det manuellt).

/Max

Postad

Ok. Jag förstår.

Men om jag råkat blanda 1440x1080 och 1920x1080 i Premiere... Kommer då spelaren att vilja byta inställning när den kommer till ett klipp som inte matchar den förra?

För att i Premiere så ser man ingen skillnad.

Postad

Den exporterade filen flaggas med projektets inställningar (i PPro kan du bara ha en "storleksinställning" per projekt), så det bör inte bli ngt problem.

/Max

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...