Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Jag vet att det finns många trådar som tar upp Raid-konfigurationer, men blir inte riktigt klar över om det hjälper mig och om vad som krävs i så fall. OM någon har tid att svara på följande frågor vore jag mkt tacksam!

1. Vad krävs för att få till en Raid mellan 2 hårddiskar?

2. Går det bra med vilka hårddiskar som helst och behöver de vara lika stora? Jag har en del hårddiskar i datorn, men den senaste är en Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM nu, och kan tänka mig att köpa en likadan sådan om så behövs.

3. Måste det vara två formaterade hårddiskar från början, eller kan jag raida den jag har nu med en annan? Det ligger nämligen rätt mkt filer på denna hårddisk nu.

4. kommer detta lösa mitt problem som är:

Jag har numera en HV-30, och har filmat en del i cine-mode på test (dvs. hdv 25), när jag sedan lägger in materialet i datorn och skall redigera så hackar det en del. Det flyter bra i 2-3 sekunder på "draft" i Premiere, sedan börjar det hacka.

Min nuvarande dator är:

Moderkort: MSI K9N SLI

AMD Athlon 64 x2 dual core processor 4600+ ~2.4GHz

Minne 6142 MB

Geforce 7900

Windows Vista 64

Kommer en Raid att göra så jag kan redigera utan att det hackar, eller är det något annat som krävs för min dator?

Tack!

Mvh

Hans

Postad

1. med två hårddiskar kan du köra Raid 1 eller 0. Du behöver givetvis ett raidkort om det inte finns stöd för det på moderkortet. Framförallt om du ska köra raid 0, vilket är det man använder oftast när man behöver snabbhet. Raid 1 är diskspegling och bara bra för rendundans vid hårddiskkrash.

2. Man ska alltid utgår från lika stora diskar när man raidar. De behöver inte vara av samma märke, men utrymmet ska vara lika för att inte slösa hårddiskplats.

3. Vågar jag inte svara på nu. Möjligt att det går. Förut var det partionering och formatering som gällde. Jag skulle nog oavsett vad det står i manualen aldrig konfigurerar om en hårddisk med material på. Det låter på tok för riskabelt... Jag har vart med om på tok för många hårddiskkrascher för att våga något sådant.

4. troligen, även om jag tycker har tillräckig hårddvara i övrigt. Men visst har du slöa diskar så blir det naturligt den svagaste länken i kedjan.

Postad
4. kommer detta lösa mitt problem som är:

Jag har numera en HV-30, och har filmat en del i cine-mode på test (dvs. hdv 25), när jag sedan lägger in materialet i datorn och skall redigera så hackar det en del. Det flyter bra i 2-3 sekunder på "draft" i Premiere, sedan börjar det hacka.

- Vilken version av Premiere?

- Hur är det fångat, firewire eller HDMI till ett Intensity-kort?

- Var ligger videofilerna, C: eller?

Postad

tack för snabba svar!

Rogge, dig har jag fått en massa hjälp av för, hm, flera år sen, kul att se att du fortfarande är här! :-)

Det är iaf Premiere Pro CS3

Använder firewire och filerna ligger på en egen hårddisk, den jag nämde i texten, Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

Postad
tack för snabba svar!

Rogge, dig har jag fått en massa hjälp av för, hm, flera år sen, kul att se att du fortfarande är här! :-)

Det är iaf Premiere Pro CS3

Använder firewire och filerna ligger på en egen hårddisk, den jag nämde i texten, Western Digital Caviar GP 500GB SATA2, 16MB 7200RPM

Hans, kul att du uppskattar hjälpen! :)

Jag tror att du löser problemet genom att defragmentera hårddisken samt att se till att den inte är full. HDV fungerar utmärkt på den disk du har, utan RAID.

Postad

Tyvärr räckte det inte med att defragmatera hårddiskarna. Det är samma problem fortfarande... :(

någon idé om hur jag kan gå vidare?

Postad
någon idé om hur jag kan gå vidare?

Om du i Premiere lägger ner ett klipp på Timeline utan att lägga någon effekt på, har du ett rött sträck som lägger sig överst på Timeline?

Postad

Ja, precis, det är rött. Det blir grönt då jag renderar (dvs. trycker på enter). Hackar inte då, klart.

Är detta enda sättet? ...att man måste rendera efter varje gång man gjort något. hoppas inte på det klart...

tack för att du hjälper!

Postad
Ja, precis, det är rött.

Där har du felet.

Du skall skapa ett nytt Project som matchar det foto du har. Tex, är ditt foto 1080/50i så skall du använda ett som heter HDV 1080i25 (50i).

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...