Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Hej!

Dumstrutfråga.

Nya LED-handlampor finns att tillgå relativt billigt. De sprider ett blåaktigt sken som efter att jag har testat med min HV20 motsvarar utemiljö när det är molnigt på ett ungefär (har bara testat jättekort, inga bra tester, bara med lcd-displayen i kameran och försökt göra en hastig bedömning).

De är som sagt billiga, har hyfsat starkt sken, och är energieffektiva. Jag har en tanke kring att ha med dem vid uteinspelning av video, typ ett par klasar med ficklampor som på enklaste sätt tejpas ihop och sedan belyser lämplig reflektor eller liknande för ett snyggt sken.

Misstänker att det finns mängder med "dont´s / cant´s" kring hörnet i elektronernas och fotonernas magiska värld.

Synpunkter, Någon som testat?

Johan

• 1 månad senare...
Postad
Hej!

Dumstrutfråga.

Nya LED-handlampor finns att tillgå relativt billigt.

Synpunkter, Någon som testat?

Johan

Jag har också tänkt på det. De starkaste 12v jag hittat finns på Kjell & co och ger 100 lumen (48 LEDs), 6000 kelvin vill jag minnas, dvs typ dagsljus. Jag skulle nog mecka ihop några sådana och koppla till ett motorcykelbatteri el dyl. Borde funka tycker jag.

Personligen tror jag LED-ficklampor blir för svaga.

Vill man få full studioljusstyrka (ca 1000 lumen / m2) så behöver man ju dock ett gäng sådana. Kanske 50-70 st :)

Per

• 2 veckor senare...
Postad

Coolt.

Det har kommit billiga handlampor med ca 40 ledljus i varje på Claes Olsson, men de är relativt svaga fortfarande.

Får labba vidare med det här.

Johan

• 1 månad senare...
Postad

Jag tror det finns ett annat problem än just det här med ljusstyrkan; spektrat på ljuset. Citerar från wikipedia:

"Då chippet i lysdioden är monokromatiskt återger den en väldigt snäv del av färgspektrat. Detta kräver en bra fosforteknologi ovanpå chippet som i samband med vitt ljus håller ca 450-460 nm innan fosforkonverteringen, faktiskt inte helt olik den som används i lysrör och lågenergilampor."

- http://sv.wikipedia.org/wiki/LED

Problemet är alltså att lysdioder sänder ut ganska få våglängder på ljuset, och det inte alltid helt önskvärt misstänker jag då det man vill ljussätta kan se "konstigt" ut jämfört med om t.ex. solen (som har väldigt brett spektra, några smala band som saknas) eller en glödlampa (som har betydligt fler glapp än solen i spektar, dock klart överlägsen den relativt smala lysdioden) belyser objektet istället. Så jag skulle nog råda att man testar först i liten skala innan man slår på stort. (Dessutom kan det vara bra att testa med samma lysdioder som man planerar att köpa mycket av sen eftersom att det finns olika spektrum på olika dioder)

• 5 veckor senare...
Postad

Framför allt så var inte dioderna så starka efter några minuters drift (på batteri) och då blev ju hela grejen lite överbliven på något sätt (tänk att inte heller denna billghetspryl höll måttet..... Döm om min förvåning :-)))))

Tillbaka till ritbordet.

Johan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...