Gå till innehåll

Lagring- MiniDV,Flash,HDD,m.m


Gabriel S.

Recommended Posts

Jag har hållt mig till MiniDV då jag vet att det går att överföra i rått format för att redigera. Har testat HDD och DVD men upptäckt att filmen komprimeras vid överföring och blir så gott som ovanvändbar för filmprojekt.

 

Ska jag hålla mig till MiniDV? eller finns det andra lagringsmedium som funkar bra för videoredigering?

 

HMX20c verkar lite intressant, men den kör på Flash. Vill inte göra samma misstag som innan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Flash ? .. du menar att det sparas på ett "flashminne" ?

 

"Flash" för mig är annars ett videoformat för webben

 

 

Annars tror jag du har vridit det lite i begreppen. Du ska titta på vad kameran sparar i för format, inte medium, även om vissa medium i princip är låsta till vissa format.

Formaten berättar vilken komprimering som ligger på, och då kan man avgöra vilket program som behövs för att kunna redigera materialet.

 

HDV är ju annars ganska poppis, prova det.

Länk till kommentar
Share on other sites

MiniDV är ett medium som hanterar mer än ett videoformat, såsom HDV samt DV25.

MiniDV har länge varit ett pålitligt lagringsmedium för både konsumenter som prosumer.

 

Du skall som redan nämnts, inte tänka på mediumet i sig, utan vilken videosignal som skrivs på mediumet är det som är mer intressant.

 

Har du tänkt dig ett pålitligt, lätthanterat och universiellt format, håll dig till standard DV25.

HDV kan med smärre okunskap inom digital video, åstakomma dig problem vid tillexempelvis mastringen. HDV är en profil i MPEG-2 standarden, MPEG-2 är helt annorlunda baserat än DV25 och kräver en mer försiktighet vid redigering och är väldigt kännsligt för ytterligare komprimeringar.

MPEG-2 i HDV profil kompilerar förluster på förluster vid varje rendering.

 

Låter inte budgeten dig välja ett lämpligt HD anpassat format såsom DVCPRO HD, så håll dig till SD vid DV25.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...