Zyx Graphics Postad 27 juni 2008 Postad 27 juni 2008 Hej allihoppa. Har varit sugen på att göra en Steadycam länge. Har även funderat på köpa en men den enda jag hittat som verkar vara bra för mindre kameror DV/HDV är en som heter Tiffen Steadicam Flyer LE with V-Mount och kostar 8000$ Har även kollat på lite billigare varianter som FlyCam 5000 + Reactor Magic 6000 arm+väst Tror det hamnar på c:a 12500 Kronor. Fick en Crazy idé. Om jag istället köper Flycam 3000 + Steady Move Pro (After effects Plugin)?????? Det hamnar på bara 4000 Kr. Hmmmmm Jag har ett klipp där jag filmar (handycam) sonen med exets 3CCD DV kamera som är 3 år gammal. Jag satt på en SteadyMove Pro plugin i after effects och fick otroligt bra resultat. Kolla länk: http://www.yablo.se/SteadyMovePro(Be...fter)_H264.mov Jag tror att om jag köper FlyCam 3000 och använder den pluggen så kan jag få riktigt schysta tagningar. Jag har precis köpt en Canon HV30 + en Letus 35 Mini Kan tänka mig att SteadyMove funkar ännu bättre på HD film, och som dessutom är filmat i 24P Vad tror ni? Berätta gärna om era erfarenheter. Här är min påbörjade design på en Steadycam (3D Maya) http://www.yablo.se/Steadycam_Anim_1-Pablo_QT_H264.mov Här är länken till SteadyMove: http://www.2d3.com/product/?v=5&c=12#tab1 0 Citera
Pehrbau Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Hej! Jag håller med om att stabiliseringsprogram kan göra underverk ibland. Använder själv ProDad HD när det behövs. Men - ett stort men - det sker på beskostnad av bildens kanter och till bildkvaliteten i viss mån. Genom något litet zoom kan man ju dölja kanterna men på ytterligare bekostnad av kvaliteten. Som sagt - i nödfall är det utmärkt. Kanske är din lösning till kombination optimal till rimlig kostnad men till sist är det ju alltid bäst att åtgärda roten till problemet nämligen position och skakning av kameran. 0 Citera
kennethm Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Det bästa (beroende på situation, förstås) är nog en kombination av någon mekanisk stabilisering för att eliminera snabba smårörelser och programmässig stab i post. Du kan då få rälsliknande åkningar etc uta större ansträngning. Hade kameran på ett vanligt stativ utan videohuvud och vid behov lyfte jag bara upp det och gjorde diverse åkningar inklusive hålla längst ner i ett stativben och alltså få upp kameran riktigt högt. Ser ut som jag skulle haft kranar och grejer med mig men det var alltså bra ett basic stativ. Finns ingen anledning till att bildkvalitén ska bli lidande alls: För att undvika digital zoom så låter man stab-programmet använda föregående och kommande rutor för att fylla ut där det annars skulle blivit svart. Kombinerar man det med att tillåta en långsam digital zoom så kan man nästan göra underverk med vad som helst så länge bilden är skarp. Man måste förstås se till att inte rendera i flera omgångar eller använda någon ickeförstörande codec. Ser man sen också till att inte vandra fram och tillbaka mellan olika färgsystem och dessutom lägga ev. ljuskorrigering tidigt i kedjan så kan man få i princip exakt samma kvalitet med som utan post-stabilisering. Detta dock förstås bara om grundmaterialet inte hoppar omkring för mycket eftersom det då inte går att lösa stabiliteten utan att det zoomas in så mycket att det märks. 0 Citera
Zyx Graphics Postad 28 juni 2008 Författare Postad 28 juni 2008 Jah har nu gjort lite tester med min nya HV30. Och precis som kennethm från forumet berättade så fick jag vobbel effect vid stabilicering med SteadyMove Pro. kennethm berättar att detta händer p.g.a. att har en CMOS chip och inte CCD som Panasonic ,kameran jag använde till förra testet, har. Jag har inte hunnit lägga upp nått men jag skriver in en länk som kennethm skickade så får ni se hur det blir. Och här är det väl förklarat varför det händer. http://dvxuser.com/jason/CMOS-CCD/ 0 Citera
kennethm Postad 28 juni 2008 Postad 28 juni 2008 Hm, synd att den vobblade... Någonstans hade jag hoppats att HV30 skulle läsa av CMOS-chippet så snabbt att problemet blir mindre... Alltså, ju snabbare chippet läses (pixelradvis) desto mindre vobbel blir det. Kanske 60p ger bättre resultat? Fast jag vet inte om läsningshastigheten har något med bildfrekvensen att göra... Väldigt synd det där. Hade gärna köpt en ny kamera om det inte vore för CMOS-problemen. Möjligen kommer bättre kameror efter hand som läser av snabbare. RedOne dras ju också med detta fast några klipp från den jag testat såg bra ut. Men, dom hade inte mycket av snabba småskakningar av lätt insedda skäl: tyngre grejer och duktigare fotografer. Såg att dom "reade" den lilla ramkortskameran från Panasonic med en 3x1/6" CCD nu. Anledningen är antagligen att det ju kommer en efterföljare med just CMOS! Frågan är om CCD-kameror är helt på väg ut så man skulle passa på att köpa en genast. Det är nämligen så att det är mycket enklare och billigare att åstadkomma högupplösta sensorer med god ljusstyrka med CMOS än CCD. Risken finns alltså att man blir hänvisad till dyra proffskameror om man vill ha en CCD-kamera i framtiden. Jag värdesätter iallafall att det faktiskt går att fixa till skakig video i post vid behov. Gör att man inte till varje pris jämt måste släpa runt på stativ, tunga vikter, kranar, räls och vagnar utan faktiskt kan stoppa ner enbart den lilla lätta kameran i fickan... :-) 0 Citera
Zyx Graphics Postad 29 juni 2008 Författare Postad 29 juni 2008 Ska försöka lägga upp ett klipp inom kort. Visst är det mindre vobbel än Sanyon men ändå inget man vill ha med på videon ändå. Jag ska spela in en musikvideo med den här kameran om 2 veckor. håller på o bygger räls och som sagt så har jag köpt en "steadycam" (Flycam3000 + Bodypod) så förhoppningsvis så blir materialet tillräckligt stabilt. Annars är kameran helt otrolig. Jag lägger upp ett klipp så ska ni se. Vilka bilder, Mmmmmmm, och jag har inte ens fått mitt 35mm adapter. ändå så lyckas den får DOF. Optiken är väldigt bra för att vara en handycam. Kolla länken och tänk på att den är 50% av originalupplösningen (alltså från 1920x1080 till 960x540) så detaljerna var ännu bättre på originalet.Dessutom så har jag komprimerat det med Compressor till en H264. Lite CC har jag gjort men det jag vill visa är detaljerna och den DOF jag får med min nya älskling HV30. hehe http://www.yablo.se/Gonzalo.mov 0 Citera
Recommended Posts
Delta i konversationen
Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.