Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Yo,

jag vet inte vilket forum detta skulle passa bättre i, så jag kör här.

Jag vill lära mig dokumentärfilm. Jag föreställer mig att det måste finnas filmteam som vill ha gratis hjälp. Var hittar jag dem?

Bjurge

Postad

Vad kan du?

Det ar skillnad pa att jobba gratis o jobba gratis.

Min poang ar om de inte vill betala eller kan betala sa kanske de inte heller ar "varda" att jobba/slosa tid pa.

Sjalvklart ar dokumentarer trixligt o sa med pengar (jag vet, jag jobbar pa en nu). Dock sa far jag 15-16$ timmen for det som klippare o kameraman (men da lonen inte e grym sa ar det grymt att man far filma Ang Lee eller sen intervjua Quincy Jones, eller att man far lite hjalp av 2 gangers Oscarsvinnande filmfotograf som ocksa ar kameraman).

Jag har aven jobbat gratis, men da fick jag ocksa en flygbiljett fran LA till Portland (ungefar Skane till Norrland) o bo dar o jobba. Sadant hjalper ens reel och resume, men om det bara ar tant Agda o hennes man Styvbjorn som vill gora en dokumentar om deras maskar som attackerat deras rosodling ute i tradgarden o de vill filma med mobilkamera for den har 5 megapixlar, da ska man springa bort snabbt.

Vore jag i Sverige sa skulle jag kolla snabbt vilka dokumentarer som fatt forhandsstod i ar, googla dem (namn och titel) o hitta e-mail o telefon o ringa dem.

Kolla vilka dokumentarer som fatt forhandsstod av SVT, SF, etc. googla namn o titel pa projekten, fixa e-mail o telefon, sen ar det bara att telefonsalja sig sjalv.

Kolla vilka dokumentarfilmer som fatt forhandsstod av SVT, SF, etc. googla namn+project och sen forsok hitta telefonnummer eller e-mails. Sen ar det bara att forsoka salja sig sjalv.

Om inte det funkar sa far du kolla vilka som sokt bidrag men inte fatt nagot.

Om inte det funkar sa ar det bara Agda o Styvbjorn och maskarna kvar.

Postad
ock sa far jag 15-16$ timmen for det som klippare o kameraman (men da lonen inte e grym sa ar det grymt att man far filma Ang Lee eller sen intervjua Quincy Jones, eller att man far lite hjalp av 2 gangers Oscarsvinnande filmfotograf som ocksa ar kameraman).

Sen finns det ju mer pengar i film i USA. Det verkar som om de har en högre lägstanivå för film. Typ att även rena hobbyprojekt kan ha en budget på tusentals dollar, vilket sällan händer här (förutom nu när dollarn är så låg förstås...).

Postad
Sen finns det ju mer pengar i film i USA. Det verkar som om de har en högre lägstanivå för film. Typ att även rena hobbyprojekt kan ha en budget på tusentals dollar, vilket sällan händer här (förutom nu när dollarn är så låg förstås...).

Jojo, men jag tar 15-16 dollar i timmen pga. chefens track record. Han har fatt ut sina saker pa nationell TV. Annars skulle jag nog ha en lon pa 20-25$ timmen vilket aven det e lagt. Om jag skulle jobba for ett mindre reklamforetag eller gora corporate sa skulle jag vara runt 70-100$ timmen. Men jag prioriterar kontakter och credits pa dokumentarfilm mer an massa corporate grejer. Som sagt, chefen som inte ar i huvudsak dokumentarfilmare (aven om han gjort 3 lyckade) ar anda sa respekterad som journalist att han far intervjuer. Forst nar jag fick jobbet eller innan jag hade hort talas om honom sa trodde jag det bara var natt skitprojekt som min larare jobba pa, som jag sedan tog over (da han maste jobba som larare).

Just nu jobbar jag anda lite corporate-saker pa sidan om, och det suger rent kreativt. Manniskor som inte har nagon forstaelse alls for mediumet, etc. behover inte vara otrevliga personer, men de e bara helt clueless pa vissa saker sa man maste tyvarr bossa dem (aven om de ar ens chefer) for att man inte ska gora de mest misslyckade sakerna som man inte vill ha sitt namn forknippat med.

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...